Naar inhoud

Meer waardering voor het schap speciaalbier in supermarkten

Een zichzelf respecterend horeca-etablissement heeft tegenwoordig meer dan één biersoort op het vat. Sterker nog, naast een wijnkaart is een bierkaart eerder regel dan uitzondering in Nederlandse cafés. Wie bier roept, associeert dat niet direct meer met grote merken als Heineken, Grolsch of Bavaria. Die denkt namelijk eerder aan speciaalbieren, die in steeds meer gevallen lokaal gebrouwen zijn. Deze voorkeur van consumenten zien we ook terug in de supermarkten.

Consumenten waarderen het bierschap van alle Nederlandse supermarkten hoger dan in 2017. Jan Linders komt daarbij voor de zesde keer op rij uit de bus als beste supermarkt voor speciaalbier, op de voet gevolgd door EMTÉ en Albert Heijn. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Categorierapport totaal bier 2018’, uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK in opdracht van AB InBev. Deze bierbrouwer – bekend van merken als Leffe, Hertog Jan, Jupiler en Corona – gebruikt de resultaten van het onderzoek om retailers te helpen hun bierschap verder te verbeteren.

Waardering bierschap supermarkten

10.000 huishoudens zijn op 20 punten gevraagd naar hun waardering van het bierschap van de supermarkt waar ze het vaakst bier kopen. Pim de Beer, category manager bij AB InBev, stelt: “Het onderzoek laat zien dat consumenten vooral belang hechten aan voldoende voorraad in het schap, met name voor die biersoorten die in de aanbiedingen zijn. Ook het gemakkelijk kunnen vinden van bieren is voor consumenten een belangrijke factor. Investeringen van supermarkten in zowel een optimale voorraad van het schap als een gemakkelijke vindbaarheid leidt daarmee direct tot hogere klanttevredenheid.”

Grotere tevredenheid onder klanten

Volgens De Beer kunnen supermarkten nog meer profiteren van de groei in met name speciaalbier: “Vorig jaar groeide de speciaalbiermarkt met 13 procent en we verwachten dat het segment blijft groeien. De bierschappen van supermarkten worden steeds beter, maar er is nog voldoende ruimte voor verbetering, vooral als het gaat om voldoende voorraad in het schap. Waar mogelijk helpen wij supermarkten daarbij. Sinds kort gebruiken we bijvoorbeeld innovatieve technologieën om retailers te helpen hun schap te optimaliseren voor nog grotere tevredenheid onder klanten. We zijn er daarbij trots op dat ons bedrijf inmiddels marktleider is in speciaalbier, een mooie erkenning voor de kwaliteit van onze bieren.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie