Naar inhoud

Meeste online aankopen volgende jaar via mobiele devices

De trend van 2015, het jaar van het mobiele winkelen, zet zich in 2016 onverminderd voort. Naar verwachting heeft de smartphone eind 2017 de computer heeft zelfs ingehaald als favoriete apparaat om aankopen te doen. Retailers moeten daarom voorbereid zijn op een mobile-only wereld, met de smartphone als belangrijkste apparaat voor online aankopen. Om deze steeds groter wordende doelgroep te bereiken, moeten zij meer aandacht gaan besteden aan relevantie en personalisatie.

Groei online bestedingen in beeld

Dat leert de 'Demandware Shopping Index Q1 2016' van de gelijknamige IT-dienstverlener. Het onderzoek meet de groei van de online bestedingen en is gebaseerd op een analyse van de winkelactiviteit van meer dan 400 miljoen consumenten wereldwijd. De index houdt rekening met de bezoekersfrequentie, conversie, gemiddelde orderwaarde en nettowijziging in het aantal consumenten.

Meer consumenten en bestedingen

De index voor het eerste kwartaal van 2016 laat zien dat de aantrekkingskracht van winkels – waarbij veranderingen worden gemeten in het aantal consumenten dat e-commercesites bezoekt – verantwoordelijk was voor maar liefst 89 procent van de groei van de online bestedingen. Verder blijkt dat consumentenbestedingen – waarbij veranderingen in digitale uitgaven worden gemeten door wijzigingen in de bezoekersfrequentie, conversie en gemiddelde bestelwaarde te berekenen – verantwoordelijk waren voor 11 procent van de digitale groei. Samen zorgden de consumentenbestedingen en aantrekkingskracht ervoor dat de online bestedingen in het eerste kwartaal van 2016 met 17 procent groeiden. Deze groei laat aanhoudend dubbele cijfers zien en retailers blijven profiteren van meer consumenten die steeds meer besteden.

Smartphone wordt favoriete device

Voor het vierde achtereenvolgende kwartaal was ruim 90 procent van de toename van het aantal websitebezoeken afkomstig van smartphones. Nadat 2015 al was uitgeroepen tot 'Het jaar van het mobiele winkelen', voorspellen de onderzoekers dat de smartphone eind 2017 de computer heeft ingehaald als favoriete apparaat om aankopen te doen. Er worden meer bestellingen gedaan via smartphones dan via enig ander apparaat.

Spectaculaire groei mobiel verkeer

Deze groei is werkelijk spectaculair. Nog maar een jaar geleden bleek uit de platformgegevens dat ongeveer een derde van al het webverkeer afkomstig was van smartphones, die qua bestellingen gelijk opgingen met tablets. Sindsdien laten de gegevens zien dat smartphones de enige bron van groei zijn voor zowel het aantal bezoeken als het aantal aankopen. Verder zijn ze verantwoordelijk voor ruim de helft van de stijging van het aantal bestellingen.

E-commerce gaat richting mobile only

Wie momenteel digitaal zegt, zegt in de eerste plaats mobiel. Het meeste verkeer is absoluut afkomstig van smartphones. Nu steeds meer aankopen worden gedaan met smartphones, moeten retailers zich voorbereiden op de volgende fase van e-commerce: mobile-only”, aldus Rick Kenney, hoofd consumer insights bij Demandware. “Met de introductie van een goedkopere iPhone en verschillende typen Android-apparaten kunnen retailers ervan uitgaan dat het digitale verkeer blijft groeien. Ook treden steeds meer consumenten toe tot de markt van het mobiel winkelen.”

Het onderhavige onderzoeksrapport vind je op de website van Demandware.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie