Naar inhoud

Menselijk blijven is de grootste uitdaging in communicatie

De digitale transformatie heeft gezorgd voor de opkomst van social media, webcare, algoritmen en digitale concepten als big data, artificial intelligence en virtual reality. 31 procent van de Nederlandse communicatieprofessionals ziet de digitalisering van de communicatie als de belangrijkste ontwikkeling van het vak. Dit stelt nieuwe eisen aan de profilering van organisaties door zo persoonlijk mogelijk om te gaan met de belanghebbenden.

Werk van communicatieprofessionals

Dit leert een kwalitatief en kwantitatief onderzoek naar de omvang en inhoud van het werk van communicatieprofessionals in Nederland van de Hogeschool Leiden, de Hanzehogeschool Groningen en de beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals Logeion naar het werk van communicatieprofessionals in Nederland, waaraan inmiddels meer dan 500 professionals hebben meegewerkt.

Digitalisering versus personalisatie

De structurele groei van communicatie via smartphones, webcare, voice, artificial intelligence, virtual reality en social media maakt dat communicatieprofessionals zich steeds verder moeten bekwamen in digitaal communiceren. In de mediaexplosie met fake news en groeiend wantrouwen vinden communicatieprofessionals het lastig mensen te bereiken in hun gesloten netwerken.

Aanspreekbaar voor steeds meer mensen

“Organisaties willen voor steeds meer mensen aanspreekbaar zijn”, stelt Piet Hein Coebergh, lector public relations en social media aan de Hogeschool Leiden. “Dat proberen organisaties en communicatieprofessionals door een imago van betrouwbaarheid, betrokkenheid en gedeelde waarden, met medewerkers als ambassadeurs. Paradoxaal genoeg lenen digitale instrumenten als big data en social media zich goed om mensen persoonlijk te benaderen.” Uit het onderzoek blijkt verder dat levendige instrumenten als beeld, film, storytelling en gedeelde belevenissen – met respect voor privacy – daarbij helpen.

Professionalisering van de communicatie

Van deze dynamische digitale realiteit moet de communicatieprofessional verstand hebben – en dat is een stuk complexer dan de medewerker communicatie 30 jaar geleden moest kunnen. Aansluiting, coaching of zelfs integratie met andere staffuncties, zoals human resources management, marketing, finance en ICT, neemt naar verwachting toe. Wendbaar, snel en luisterend inspelen op de omgeving is van toenemend belang. Dus agility, always on, scrum, lean en andere Angelsaksische termen blijven volgens communicatieprofessionals actueel.

Samenhang van de belangrijkste ontwikkelingen

De antwoorden op de vraag ‘Wat zie je als de belangrijkste ontwikkeling in het vak communicatie de komende drie jaar?’ zijn gerubriceerd in onderstaande 22 categorieën, waarbij de grootste drie een sterke samenhang vertonen.

Meer informatie over het onderzoek vind je op de website van Hogeschool Leiden.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie