Naar inhoud

Mensgerichte digitale transformatie centraal in organisaties

Door de COVID-19-pandemie en de daaruit voortgevloeide crisis is in 86 procent van de organisaties in Nederland het uitvoeren van de plannen voor de digitale transformatie versneld gestart. Nederlandse IT-beslissingsbevoegden noemen drie belangrijke gevolgen van de pandemie op hun strategieën: ze zijn flexibeler geworden in hun planning (52%), het tempo van de innovatie is toegenomen (40%) en de investeringen in de overgang naar de cloud zijn versneld.


Gevolgen van COVID-19 op organisatiestrategieën

Dit kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘Digital Enterprise Strategies for People-Led Transformation’ van IT-dienstverlener Unit4. Het rapport is gebaseerd op een onderzoek dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau DJS Research onder meer dan 4.000 businessmanagers, IT-beslissingsbevoegden en medewerkers in de dienstverlenende sector. De onderzoeksdeelnemers zijn afkomstig uit Australië, België, Canada, Duitsland, Frankrijk, Ierland, Nederland, Noorwegen, Singapore, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten van Amerika en Zweden.

Behoefte aan flexibele toegang tot IT-systemen

Met de versnelling van de digitale transformatie reageren organisaties op de toenemende vraag van medewerkers naar flexibiliteit, om bijvoorbeeld op afstand te kunnen werken. Het onderzoek laat drie belangrijke gebruikersbehoeften zien, waar bedrijven in het bepalen van de strategie rekening mee moeten houden:

  1. de vrijheid hebben om IT-systemen zo te gebruiken dat medewerkers overal kunnen werken (39%);
  2. meer automatiseren om de werkdruk te verminderen (29%);
  3. betere hulpmiddelen om samen te werken (26%).

Mensgerichte innovatie neemt toe in organisaties

Deze behoeften van medewerkers maken dat beslissers aangeven dat hun toekomstige IT-plannen erg mensgericht zijn. Hun belangrijkste doelstellingen zijn het mogelijk maken dat medewerkers overal kunnen werken (50%) en aan hen de middelen bieden om productiever te zijn plus te kunnen voldoen aan de eisen van de klanten (32%). Beslissingsbevoegden denken dit te kunnen bereiken door deze drie prioriteiten te stellen op technisch gebied:

  1. het bieden van verbeterde mobiele mogelijkheden – bijvoorbeeld door middel van mobiele toepassingen (36%);
  2. het creëren van een simpele, intuïtieve gebruikersinterface en gebruikerservaring (34%);
  3. het toepassen van artificiële intelligentie (32%).

Plotselinge veranderingen van zakelijke omgevingen

“Als dit jaar iets duidelijk is geworden, is het dat de zakelijke omgeving van de ene op de andere dag kan veranderen. Als zakelijke leiders moeten we onze organisatie kunnen herdefiniëren en de kansen benutten om een duurzaam concurrentievoordeel te behouden”, zegt Mike Ettling, chief executive officer bij Unit4. “Ons onderzoek laat zien wat er mogelijk is met het continu investeren in innovatie en een mensgerichte, flexibele strategie voor zakelijke applicaties. Nu in veel landen weer een vorm van een lockdown is ingevoerd, is deze mensgerichte focus cruciaal voor bedrijven om de uitdagingen van de komende periode te overleven.”

Nieuwe werkmanieren worden blijvende modellen

“Nieuwe manieren van werken – die aanvankelijk breed werden opgelegd door de wereldwijde pandemie – veranderen in blijvende modellen voor de toekomst”, stelt Mickey North Rizza, program vice president enterprise applications & digital commerce bij onderzoeksorganisatie International Data Corporation (IDC). “Permanente technologische veranderingen – ondersteund door een verbeterde samenwerking – omvatten ondersteuning van hybride werkmogelijkheden, versneld gebruik van de cloud, toenemende automatisering, contactloos werken en uitbreiding van het ecosysteem van partnerships. Leveranciers van bedrijfsapplicaties moeten hun strategieën gericht op de korte en lange termijn beoordelen voor het leveren van samenwerkingsplatformen, in combinatie met hun basissoftware.”

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie