Naar inhoud

Merendeel CIO’s heeft big data-projecten gepland voor 2017

Big data, analytics en data-governance staan prominent op de prioriteitenlijst van de chief information officers in 2017. 80 procent van hen heeft big data-projecten gepland voor dit jaar. 70 procent van die projecten bestaat uit real-time analyses, metadata-management en selfservice-datatoegang. Daarmee maken zij zich klaar voor toepassingen op het gebied van kunstmatige intelligentie en machine learning in de toekomst.

Digitale transformatie

Dit leert een onderzoek van IT-dienstverlener Talend onder 169 CIO’s, uitgevoerd tijdens Talend Connect Paris. Uit de survey blijkt dat digitale transformatie nog altijd een belangrijke doelstelling is, maar dat veel tijd en budget nodig is voor de dagelijkse bedrijfsvoering. Hierdoor zijn CIO’s gedwongen om hun tijd en geld te verdelen tussen technologische innovatie en ‘de lichten laten branden’.

Datagestuurde organisatie

“Zelfs de meest technische CIO’s weten dat technologie op zichzelf niet resulteert in een datagestuurde organisatie”, zegt Ashley Stirrup, chief marketing officer bij Talend. “Ze begrijpen hoe belangrijk het is om de juiste mensen, processen en technologieën te combineren om meer waarde uit data te putten. Deze CIO’s creëren een cultuur waarin data een strategisch middel is in elke stap in het besluitvormingsproces. Dit draagt bij aan de flexibiliteit, die nodig is om de concurrentie voor te blijven in de moderne economie.”

Opvallende bevindingen

Enkele van de meest opvallende bevindingen die uit de survey naar voren komen zijn:

  • Big data-projecten zijn in opkomst. Bedrijven voelen zich meer dan ooit op hun gemak met big data. Ruim 80 procent van de respondenten zegt minimaal één big data-initiatief gepland te hebben voor 2017. Het gaat om bijna twee keer zoveel projecten als in 2016. De initiatieven voor het komende jaar zijn onder meer gericht op het analyseren van big data en het genereren van een 360-graden klantbeeld.
  • Real-time analysemogelijkheden vormen een topprioriteit. 26 procent van de respondenten geeft aan dat real-time analysemogelijkheden hun belangrijkste prioriteit voor 2017 vormen. Metadata-management volgt met 30 procent. Selfservicemogelijkheden voor het prepareren van data vormt een prioriteit voor 18 procent van de respondenten. Hoewel kunstmatige intelligentie, machine learning en Internet of Things op het vizier van veel CIO’s staan, waren deze aspecten slechts goed voor respectievelijk 10 en 5 procent.
  • Big data wordt het vaakst ingezet om interne processen en de klantenservice te verbeteren. De aandacht van CIO’s wordt vaak verdeeld tussen het introduceren van nieuwe technologieën ter verbetering van bedrijfsprocessen en de noodzaak om ervoor te zorgen dat IT veilig en kostenefficiënt functioneert. Dit verklaart mogelijk waarom 27 procent van de respondenten aangeeft dat de belangrijkste bijdrage van big data betrekking heeft op het verbeteren van interne processen. Andere aspecten waar big data aan bijdraagt zijn: het verbeteren van de klantenservice (20%), het terugdringen van operationele kosten (17%) en het genereren van nieuwe omzetstromen (17%).
  • De relatie tussen business en IT vormt het grootse struikelblok voor de overgang naar een datagestuurde onderneming. 35 procent van de respondenten geeft aan dat de relatie tussen IT en de business het grootste probleem vormt in de overstap naar een datagestuurde organisatie. Opvallend genoeg vormt deze organisatorische kloof een groter struikelblok dan het budget (23%), of de aanwezigheid van relevante interne vaardigheden (16%).
  • Data-governance, datakwaliteit en selfservice vormen pijnpunten voor de IT-afdeling. Gevraagd naar welke zaken de hoogste prioriteit hebben voor hun organisatie, geven CIO’s blijk van een redelijk evenwichtige verdeling tussen data-governance (37%), datakwaliteit (33%) en selfservice (31%). Deze resultaten wijzen op de druk die organisaties voelen om data op te schonen, te beheren en op brede schaal toegankelijk te maken, zodat werknemers het kunnen inzetten voor betere resultaten.

Balans tussen beheer en gebruik

“Het stellen van prioriteiten rondom de inzet en het beheer van data kan leiden tot constructieve wrijving binnen organisaties”, aldus Toph Whitmore, principal analyst big data & analytics bij onderzoeksinstituut Blue Hill Research. “Het management wordt uitgedaagd om het succes te waarborgen van zowel IT-managers die data beschikbaar stellen, als de werknemers die gebruik maken van die data. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, zeker wanneer romantische verwachtingen van onbeperkte selfservicemogelijkheden botsen met de interne richtlijnen op het gebied van data-governance. Als selfservice echter snel, transparant en beheerd wordt aangeboden, kunnen CIO’s zorgdragen voor veilige en betrouwbare datadiensten en tevens ondersteuning bieden voor de juiste zakelijke acties binnen de DataOps-workflow.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie