Naar inhoud

Merendeel consumenten niet overtuigd door social advertising

Marketeers willen graag daar zijn waar hun klanten en prospects zich bevinden. Daarom is een aanzienlijk deel van hun aandacht gericht op platformen als Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter. Bij de effectiviteit van hun activiteiten op die kanalen kunnen echter de nodigde vraagtekens geplaatst worden. Want meer dan twee derde van de Nederlandse consumenten (68%) geeft aan bij de aankoop van een product niet beïnvloed te worden door advertenties op social media. En 71 procent van de Nederlanders zegt het afgelopen half jaar niets te hebben gekocht via deze media.

Dat blijkt uit een onderzoek onder 400 Nederlanders van IT-dienstverlener Selligent Marketing Cloud.

Influencers

Een mogelijke oorzaak voor de geringe invloed van social advertising is de inzet van influencers. Bijna de helft (46%) van de respondenten heeft er een hekel aan als influencers producten of diensten promoten op social media. Bij slechts 18 procent van de ondervraagden heeft een post op social media van een influencer geleid tot een aankoop. Volgens twee derde van de Nederlandse consumenten (66%) heeft het aantal volgers van een influencer daarbij geen invloed op de aankoopbeslissing.

Privacy

Naast influencers speelt ook de privacy een rol bij de beperkte invloed van social advertising. Een kwart van de respondenten (26%) heeft het afgelopen jaar namelijk afscheid genomen van een online platform. Voor bijna een derde van de consumenten (31%) zijn zorgen over de privacy de aanleiding voor het verminderen van het gebruik van social media. Het medium waar het vaakst afscheid van is genomen, is Facebook (39%).

Personalisatie

De geringe invloed van social media vraagt om een alternatief in de strijd om aandacht van de consument. Een gepersonaliseerde ervaring biedt hierbij kansen. De meerderheid van de consumenten (51%) vindt een gepersonaliseerde beleving namelijk belangrijk. 40 procent van de ondervraagden is zelfs bereid persoonlijke gegevens te delen als daarmee een meer gepersonaliseerde ervaring wordt verkregen. Een kanttekening hierbij is wel dat nog altijd twee derde van de Nederlanders (67%) de privacy belangrijker vindt dan een gepersonaliseerde ervaring.

Social advertising

“Dit onderzoek benadrukt de kracht van gepersonaliseerde ervaringen, maar onderschrijft tegelijkertijd ook het belang van privacy”, stelt John Hernandez, chief executive officer bij Selligent Marketing Cloud. “Daarom moeten bedrijven rekening houden met privacy voorkeuren wanneer ze klanten een positieve, gepersonaliseerde ervaring willen bieden. Met de inzet van onze tool voor consumer information management bedrijven voor elk kanaal en elke campagne gebruikersvoorkeuren op een gemakkelijke manier automatiseren. Op die manier kun je als organisatie waarde leveren op het juiste moment, met respect voor je klant.”

Tip: Hét event over digital marketing in Nederland – ‘Digital Marketing in 1 Day’

  • Uiteenlopende onderwerpen op het gebied van digital marketing – van Ev Liu over haar strijd tegen plastic rietjes tot Sara Dol over haar 1,6 miljoen volgers op TikTok.
  • Leerzame praktijkvoorbeelden van onder meer bol.com, FBTO, Rabobank, Toto, VanMoof en VGZ.
  • Internationale keynote van Michael Tchong over trends in digital marketing.
  • Aandacht voor digital marketing in zowel business-to-consumer als business-to-business, met B2B-cases van onder andere Daelmans Banket, Exact, Kramp en Omron.
  • Deelnemers aan het event ontvangen het boek ‘Digital Marketing Pinball’ van Daniël Markus.
Lees meer over dit evenement
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie