Naar inhoud

Merendeel millennials prefereert ervaring boven bezit

Jaarlijks besteedt de Generatie Y ruim 550 miljard euro. Daardoor is deze grootste groep consumenten de meest invloedrijke generatie binnen de wereldwijde voedings- en drankenindustrie. Meer dan de helft (56%) van deze 20- tot en met 35-jarigen, ook wel millennials genoemd, maakt zich wat voeding betreft het meest zorgen over het binnenkrijgen van voldoende vitamines. Gezondheid staat hoog op de agenda bij deze generatie Y.

Inhoud en verpakking

Dit leert een wereldwijd marktonderzoek in opdracht van kartonnen verpakkingsproducent Tetra Pak. De hoeveelheid e-nummers, calorieën, suiker en vet in producten speelt voor de helft van de millennials mee. Niet alleen de inhoud, maar ook de verpakking is van invloed. De duidelijke voorkeur gaat uit naar 'on the go'-portieverpakkingen voor directe consumptie en duurzame productie. Doorslaggevend voor 80 procent van deze groep zijn de factoren smaak, kwaliteit en experience.

Milieuvriendelijkheid

De Generatie Y is opgegroeid in de periode van digitalisering en internationalisering. Zij zijn de kern van de sharing economy. Ruim een derde van deze groep (37%) is benieuwd naar welke producten anderen consumeren. 35 procent van deze groep deelt actief hun eigen ervaring weer met anderen. Over de hele wereld genieten milieuvriendelijke producten de voorkeur en deze generatie is bereid hier voor te betalen. Ze controleren de milieuvriendelijkheid en verwachten van de producenten dat zij zich inzetten voor recycling en het verminderen van verpakkingsmateriaal en afval.

Passie voor koken

58 procent van de millennials zegt minstens één keer per week voor de lol te koken. Een derde geeft aan zelfs een passie te hebben voor eten en koken. 75 procent van zowel de Amerikaanse als de Engelse Generatie Y probeert graag nieuwe voedingstrends uit. Opvallendis dat deze generatie regelmatig een essentiële maaltijd overslaat, zoals het ontbijt. In Scandinavië ontbijt zelfs slechts 55 procent van de mensen op regelmatige tijden thuis. Voor de industrie ligt hier een kans om gezonde voedingsmiddelen te ontwikkelen die onderweg goed te nuttigen zijn.

Visuele aspect verpakkingen

De verpakking en presentatie van voedingsmiddelen zijn daarnaast ook bepalend voor de keuze van de millennials voor een bepaald product. Met name waar het gaat om portieverpakkingen. Zij baseren hun voorkeur op vijf elementen: uiterlijk, eenvoudig mee te nemen, gebruiksgemak, hersluitbaarheid en milieuvriendelijkheid. Het visuele aspect van de verpakking weegt zwaar bij de koopbeslissing, met name in Zuid-Amerika en Azië.

Customized verpakkingen

In China, Indonesië en Brazilië is niet alleen het uiterlijk, maar ook de mogelijkheid om direct uit de verpakking te kunnen eten of drinken van invloed. Aantrekkelijke en customized verpakkingen doen het goed, zo bewijzen ook de recente successen van gepersonaliseerde verpakkingen van onder andere Coca-Cola en Nutella, die voor de bijzonder hoge merkbetrokkenheid zorgen onder Generatie Y.

Totale merkbeleving

Wij kunnen ons voorstellen dat deze onderzoeksresultaten een bevestiging zijn voor het vermoeden van veel partijen”, aldus Birgit Kampo, directeur communicatie Noordwest-Europa bij Tetra Pak. “Des te waardevoller dat we dit inzicht nu hebben en we dit wereldkundig kunnen maken. Wij gebruiken deze resultaten om nog beter in te spelen op de vraag naar design en duurzaamheid, met kartonnen verpakkingen die bijdragen aan de totale merkbeleving. Zo kunnen we onze klanten het best helpen op tijd in te spelen op de veranderende behoeften van hun klanten. Dat het milieu daarbij centraal staat, kunnen we alleen maar omarmen. Want wat ons betreft is dat de enige manier waarop geproduceerd wordt.”

De onderhavige whitepaper 'Packaging up Millennial Success' kun je downloaden op de website van Tetra Pak.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie