Naar inhoud

Merendeel Nederlanders wil geld zien voor persoonlijke data

Dagelijks maken we gebruik van diensten als WhatsApp, Google en Facebook – zonder daar een cent voor uit te geven. Het businessmodel van dergelijke technologiebedrijven is gebaseerd op het commerciële gebruik van klantdata. Inmiddels zien steeds meer consumenten de waarde in van hun eigen data. 70 procent van de Nederlanders zou graag door digitale reuzen betaald willen worden voor het delen van persoonlijke data.

Ook is nu nog maar een kleine meerderheid van de inwoners van Nederland blij met het gegeven te betalen met data voor veelgebruikte diensten als WhatsApp en Instagram, in plaats van met geld. Dat blijkt uit een onderzoek onder meer dan 1.000 Nederlandse consumenten van onlinemarketingbureau Brandfirm. Een op de tien Nederlanders vindt mensen die zich zorgen maken over de bescherming van hun data aanstellers.

Kleine meerderheid wil gratis WhatsApp en Instagram

“Met enige regelmaat doen we onderzoek naar de mening van het Nederlandse publiek over innovaties, zodat we op de hoogte blijven van de actuele opvattingen. We merken nu dat het debat over data kantelt”, vertelt Christiaan Pol, directeur bij Brandfirm. “Technologiebedrijven groeien in een razend tempo, omdat ze de waarde van data van gebruikers te gelde weten te maken. Niet alleen overheden maar ook de consumenten beginnen in te zien dat data waarde vertegenwoordigen.”

“Dit kan betekenen dat consumenten hun data niet meer gratis weg willen geven aan grote bedrijven. Met name ouderen willen graag met geld betalen voor diensten als WhatsApp en Instagram. Jongeren lijken daar minder voor te porren. Slechts een op de vier jongeren vindt het niet fijn om met data te betalen. Acht op de tien Nederlanders geven daarbij aan hun data te zien als iets waardevols, iets dat ze goed moeten beschermen.”

Ouderen maken zich meer zorgen over persoonlijke data

“Jongeren lijken zich veel minder zorgen te maken over de manier waarop ze hun data beschermen. Ze vinden het zelfs vaker aanstellerij. Een op de zes jongeren in de leeftijdscategorie 18 tot 35 jaar noemt het zorgen maken over het beschermen van je data aanstellerij. Daarentegen bestempelt slechts zes procent van de 55-plussers mensen die zich zorgen maken over hun data als aanstellers.”

“Misschien zijn jongeren cynischer geworden over de manier waarop er met hun data omgegaan wordt. Ook hoger-opgeleiden lijken minder betrokken te zijn bij hun privacy in het online domein en de bescherming van hun data. Wellicht dat deze groepen zichzelf overschatten en verwachten dat ze zelf nooit slachtoffer worden van een hack of data-lek. Zonde, want iedereen moet zorgvuldig met zijn gegevens omgaan.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie