Naar inhoud

Merendeel van millennials maakt zich zorgen over nepnieuws

Iets meer dan de helft van alle Nederlanders maakt zich met enige regelmaat zorgen over nepnieuws. Voor millennials geldt dat met 60 procent zelfs iets meer. Op de vraag hoe betrouwbaar een nieuwsbron is, scoren traditionele media zoals de televisie, de radio en de krant veel beter dan social media. Het NOS Journaal en Annechien Steenhuizen zijn de meest betrouwbare brengers van nieuws. Bij kranten scoren het NRC en FD het hoogst, bij social media zijn dat LinkedIn en WhatsApp.

Nepnieuws en betrouwbaarheid media

Dat blijkt uit een onderzoek van communicatiebureau Counter Content. Voor dit onderzoek, dat in samenwerking met onderzoeksbureau CG Selecties is uitgevoerd, zijn 570 mensen van 18 jaar of ouder naar hun mening over nepnieuws en de betrouwbaarheid van traditionele media, social media, social influencers, merken en politici. Het onderzoek is gedaan om een goed beeld te krijgen wat de impact is van het fenomeen ‘fake news’ op de betrouwbaarheid van eerdergenoemde onderwerpen.

In het onderzoek komen verschillende experts, zoals Rob Beemster, journalist bij Adformatie, en Aljan de Boer, merkstrateeg bij onderzoeksbureau bij Trendsactive, aan het woord. Han van der Horst, historicus en auteur van het boek ‘Nepnieuws – een wereld van desinformatie’ zegt onder andere in zijn bijdrage: ”Bij alle analyses rondom nepnieuws wordt de intelligentie van de gewone man of vrouw vaak vergeten. Mensen laten zich niet zo gemakkelijk bedriegen, tenzij ze het zelf graag willen. De meerderheid is allang gewaarschuwd en dat is goed nieuws.”

Radio, tv en kranten meest betrouwbaar

“Het onderzoek is voor ons een eerste inventarisatie van de impact van het fenomeen nepnieuws op de betrouwbaarheid van onder andere traditionele media en social media”, vertelt Raymond Bresching, onderzoeksleider en partner bij Counter Content. “Uit de resultaten blijkt dat veel Nederlanders kiezen voor traditionele media in hun nieuwsvoorziening. Ze geven ook aan deze veel meer te vertrouwen dan bijvoorbeeld social media.”

Afbeelding 1: Traditionele media zoals radio, krant en tv scoren hoog; vakmedia worden door een klein deel genoemd, maar het hoogst gewaardeerd

Afbeelding 2: Meer dan 60 procent van millennials maakt zich zorgen over nepnieuws

NOS Journaal, Radar en Kassa

Van alle nieuws- en actualiteitenprogramma’s scoort het NOS Journaal het hoogst. Alleen consumentenprogramma Radar scoort nog hoger. Samen met Kassa vormen ze de top 3.

Afbeelding 3: Consumentenprogramma’s en het NOS Journaal scoren het hoogst

Naast dat het NOS Journaal als zeer betrouwbaar wordt gezien, geldt dit ook voor nieuwslezeres Annechien Steenhuizen, Marielle Tweebeke van Nieuwsuur en Twan Huijs, de nieuwe presentator van RTL Late Night.

Afbeelding 4: Nieuwslezeres Annechien Steenhuizen is het meest betrouwbaar

LinkedIn en WhatsApp meest betrouwbare sociale kanalen

Ondanks dat social media als containerbegrip op betrouwbaarheid laag scoren zijn er uitzonderingen. Professioneel netwerk LinkedIn en berichtendienst WhatsApp scoren goed, waarbij millennials LinkedIn zelfs een 7,4 geven. Facebook, de laatste tijd onder druk als verspreider van nepnieuws en om het gevoerde privacy-beleid, scoort met een 5,6 een onvoldoende.

Afbeelding 5: WhatsApp en LinkedIn scoren hoog, Snapchat en Facebook laag

FD en NRC aan kop bij kranten

Het Financieele Dagblad en het NRC scoren het hoogst op betrouwbaarheid bij kranten. De Volkskrant maakt de top 3 compleet.

Afbeelding 6: FD en NRC meest betrouwbaar

De volledige resultaten van het onderzoek, waarin ook de betrouwbaarheid van radiostations, social influencers, merken en politici is meegenomen, kun je downloaden op de website van Counter Content.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie