Naar inhoud

Merkbescherming is een musthave voor grote merken

De groei van het internet heeft consumenten diverse voordelen gebracht, zeker als het gaat om winkelen. Met een simpele muisklik heeft iedereen toegang tot wereldwijde markten. Voor vrijwel ieder product zijn er speciale aanbiedingen te vinden op het web en het vergelijken van prijzen is makkelijker dan ooit. Het internet biedt echter ook volop kansen voor vervalsers. Voor hen wordt het steeds makkelijker om consumenten te bereiken met imitatieproducten.

Omzetverlies door namaakproducten

Hoewel er geen accurate cijfers beschikbaar zijn over de omvang van de markt voor imitatieproducten, schat het Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie (EUIPO) dat de Europese economie jaarlijks 48 miljard euro misloopt door de beschikbaarheid van namaakproducten. Dit bedrag heeft betrekking op zowel webwinkels als fysieke winkels en geeft duidelijk de omvang van het probleem aan.

Merken worstelen dagelijks met deze problemen. Namaakproducten hebben een negatieve invloed op het bedrijfsresultaat, de reputatie en klantentevredenheid. Een bedrijf dat hierover kan meepraten is Groupe SEB, wereldleider in de verkoop van kleine, huishoudelijke apparatuur.

Best practices van Groupe SEB

Elke seconde schaffen ergens ter wereld, ook in Nederland, zeven klanten een product van het Franse consortium aan. Dit kan gaan om keukenservies, elektrische keukenapparatuur, huishoudelijke goederen of persoonlijke verzorgingsproducten. De merkportefeuille van de onderneming omvat bekende namen als Tefal, Panex, Krups en WearEver.

Veel van deze merken, zoals Tefal en Krups, bieden hun producten aan via dealernetwerken en online marktplaatsen. Mede vanwege het grote aanbod aan prominente merken en het grote online productassortiment kreeg Groupe SEB te maken met een groeiende dreiging van de online verkoop van imitatieproducten. Het bedrijf besloot maatregelen te treffen om haar omzet, reputatie en klanten te beschermen. In samenwerking met MarkMonitor ontwikkelde men een effectieve strategie voor online merkbescherming.

Vanwege de aard van de producten die worden verkocht, met elektrische keukenapparatuur in het bijzonder, moeten ze rekening houden met risico’s rond de productveiligheid die gepaard gaat met imitatieproducten. Dit kan schadelijke gevolgen hebben voor de reputatie en bovendien resulteren in juridische aansprakelijkheid.

De juiste beschermingsstrategie

Met de ontwikkelde strategie worden de merken van Groupe SEB beschermd tegen:

* cybersquatting: het gebruik van domeinnamen die sterk op bedrijfs- of merknamen lijken;

* klikfraude: het verschijnsel waarbij derden moedwillig klikken op tekstadvertenties op internet met een pay-per-click model om de adverteerder armer en zichzelf rijker te maken;

* onbevoegde distributiekanalen;

* de verkoop van namaakproducten

De oplossing richt zich op websites en online marktplaatsen en voorziet de onderneming van een schat aan waardevolle informatie: van IP-adressen tot prognoses van het internetverkeer en inzicht in de resultaten van getroffen maatregelen.

Resultaten van het plan

Direct nadat de lijst met erkende partners was geëvalueerd, kreeg MarkMonitor volmacht om actie te ondernemen tegen specifieke online platforms en de merkbeschermingsstrategie in gang te zetten. Er zijn indrukwekkende resultaten geboekt:

* meer dan 5.000 dwangbevelen naar online marktplaatsen verzonden;

* 78 eigenaren van websites die betrokken waren bij misbruik van merken werden veroordeeld;

* de snelle maatregelen hebben bijgedragen aan een succespercentage van 95 procent voor online marktplaatsen en van 73 procent voor websites.

Zo zie je maar. Met de juiste strategie voor merkbescherming en de juiste partner voor het ontwikkelen, bewaken en ten uitvoer leggen, kunnen merken beschikken over alles wat nodig is om het probleem van imitatieproducten de baas te blijven en net als Groupe SEB met succes actie te ondernemen.

De auteur is regional manager Nordics en Nederland bij MarkMonitor, een onderneming gespecialiseerd in online merkbescherming.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie