Naar inhoud

Merkbescherming is nog geen gemeengoed in het bedrijfsleven

Een stijging in merkinbreuk is een verschijnsel dat door 80 procent van de C-level bestuurders wordt gezien. Echter, slechts een op de vijf bedrijven zet actief merkbeschermingsstrategieën in. De bedrijven die zich actief inzetten, geven aan meer dan 75 procent van hun merken nauw in de gaten te houden. Dit tegenover de helft van de bedrijven die aangeeft tussen de 26 en 75 procent van de merken te beschermen. Dit terwijl de vastlegging van merken op steeds grotere schaal plaatsvindt.

Merkonderzoek en merkbescherming

Dit blijkt uit het onderzoeksrapport ‘The Trademark Ecosystem’ van CompuMark, een onderneming gericht op merkonderzoek en merkbescherming. Het onderzoek laat ook zien dat er steeds meer merken worden vastgelegd. Twee derde (66%) van de bedrijven heeft plannen om in de komende 12 maanden een of meerdere nieuwe merken te lanceren. Bovendien geeft 80 procent van de bedrijven aan dat ze eerder nieuwe merken zouden lanceren wanneer merkonderzoek en merkbescherming makkelijker was.

Exponentiële groei aantal merken

“Het aantal merken over de hele wereld groeit exponentieel en deze groei zal waarschijnlijk blijven doorzetten”, vertelt Anil Gupta, CMO van CompuMark. “Deze nieuwe aanwas in combinatie met de vele al geregistreerde merken, maakt het voor bedrijven niet makkelijker om unieke merken te lanceren en beschermen. Dit benadrukt het belang van een goede bescherming en de noodzaak voor organisaties om een allesomvattende strategie te ontwikkelen. Het merk is immers een van de belangrijkste assets van een bedrijf.”

Aantasting van de merkreputatie

Naast de financiële schade als gevolg van merkinbreuk (26%), geven C-level bestuurders aan dat merkinbreuk leidt tot aantasting van de merkreputatie (21%), klantverwarring (21%) en een verminderde klantloyaliteit en vertrouwen (19%). Deze gevolgen van merkinbreuk worden het meest genoemd.

Juiste stappen tegen merkinbreuk

Andere belangrijke bevindingen uit het onderzoek zijn:

  • 94 procent is ervan overtuigd dat hun bedrijf de juiste stappen heeft ondernomen om ervoor te zorgen dat het eigen merk geen inbreuk maakt op andere merken.
  • 44 procent geeft aan dat betere technologie zou helpen om het merkonderzoek en de merkbescherming sneller en accurater te laten verlopen.
  • Meer dan de helft van de C-level bestuurders (53%) geeft aan al eens juridische stappen te hebben ondernomen tegen een partij die merkinbreuk pleegde. 34 procent van de beklaagden moest uiteindelijk als gevolg van deze inbreuk de eigen merknaam veranderen.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van CompuMark.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie