Naar inhoud

Merkbeschermingstrategie cruciaal in strijd tegen cybercrime

De digitale transitie brengt niet alleen welwillende mensen op ideeën. Het geveltoerisme van de vorige eeuw is dan ook verworden tot de cybercriminaliteit van nu. Met als gevolg een website die niet bereikbaar is of, erger nog, klantgegevens die in verkeerde handen terecht komen. 16 procent van de Nederlanders verliest het vertrouwen in een merk dat betrokken is bij cybercriminaliteit, terwijl 45 procent van de consumenten weleens in aanraking is geweest met cybercriminaliteit. Dit hakt in op het vertrouwen van de consument in merken.

Ervaringen met cybercrime

Dit blijkt uit een recent onderzoek onder bijna 3.500 consumenten uit het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk, Italië, Denemarken, Spanje, Zweden en Nederland. De vragen gingen over percepties, attitudes en ervaringen met betrekking tot online fraude, veiligheid en cybercriminaliteit. De studie is uitgevoerd door onderzoeksbureau Opinium in opdracht van MarkMonitor, een onderneming gericht op merkbescherming in het online domein.

Negatieve gevolgen voor merken

Bijna een derde van de slachtoffers (31%) ervaart negatieve gevoelens tegenover de bij cybercriminaliteit betrokken merken. 56 procent van de consumenten gelooft dat deze gebeurtenissen de reputatie van de betrokken organisaties beschadigt. 37 procent meent dat het vertrouwen in het merk wordt beschadigd en bijna de helft (49%) denkt dat consumenten in de toekomst niet meer betrokken willen zijn bij een merk dat slachtoffer is geweest van een cyberaanval. De bevindingen benadrukken voor bedrijven het belang van een uitgebreide merkbeschermingstrategie.

Belang van merkbeschermingsstrategie

"Cybercrime schaadt merken en stijgt evenredig met de groei in internetgebruik. Bedrijven hebben een professioneel uitgewerkt plan van online merkbescherming nodig om ervoor te zorgen dat de klant het vertrouwen behoudt en de reputatie van het merk gehandhaafd blijft", vertelt Kevin Day, regional manager Nordics en Nederland van MarkMonitor. "Het onderzoek toont aan dat consumenten zich bewust zijn van het effect van deze aanvallen op de merken zelf.”

Wantrouwen gedupeerde merken

“Maar ondanks dit hoge niveau van bewustzijn verliezen consumenten het vertrouwen in de gedupeerde merken”, aldus Day. “De verfijning van cybercriminelen stijgt. Zo maken ze steeds vaker gebruik van ondergrondse sites, zoals sites die draaien via The Dark Web. Het is hierdoor essentieel dat merken kijken naar bescherming op alle niveaus en rekening houden met alle vormen van dreiging om ervoor te zorgen dat ze het merk kunnen beschermen en hun klanten veilig zijn.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van MarkMonitor.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie