Naar inhoud

Merken leren van disruptieve digitale beroemdheden

“Nog niet zo lang geleden waren het bekende personen die zich verbonden aan bekende merken. Nu leren de merken van de disruptieve digital celebrities. Niet alleen op het gebied van marketing, maar ook op het gebied van business. We zagen al eerder erkenning voor deze ontwikkeling in onder andere de Verenigde Staten. Wij vonden het tijd dit ook in Nederland te introduceren. Juist omdat er in Nederland prachtige voorbeelden zijn van digitale beroemdheden die vaak ook wereldwijd aan de weg timmeren.”

Digitaal denken

Dit stelt Stephan Fellinger, bestuursvoorzitter en mede-oprichter van de SpinAwards. Dit zijn de vakprijzen op het snijvlak van creativiteit en technologie, met als uitgangspunt het digitale denken verder te helpen. De prijzen bestaan al sinds 1998 en worden georganiseerd door de onafhankelijke Stichting SpinAwards. De prijs voor de Digital Celebrity is voor de nieuwe generatie sterren, groot geworden in én door digital. In deze categorie was de jury op zoek naar de ster die laten zien hoe je het ‘digitale denken’ verder helpt.

Grenzen opzoeken

Een van die digital celebrities is Hardwell, de winnaar van de eerste SpinAward in deze categorie. Hij heeft een digitaal hart, snapt als geen ander hoe je groot wordt en blijft, maar ook hoe je digital inzet om modellen en standaarden te doorbreken. Hij weet hoe je de grenzen opzoekt en er overheen gaat. Als eerste dance-artiest had hij vorig jaar de wereldprimeur. Hij was de eerste dance-artiest die via blockchain-technologie muziek via zijn site verkoopt en vervolgens regelt hij de rechtenverdeling op een juiste manier.

Blockchain-technologie

Hierdoor gaat het innen en uitkeren van royalties veel sneller dan wat nu praktijk is. Door deze nieuwe technologie in te zetten, worden rechten- en geldstromen real time inzichtelijk en is de kans op foutmarges minimaal. Hardwell is niet de bedenker van de nieuwe toepassingen. Maar als koploper en eerste dance-artiest die dit nu gebruikt is hij pionier met een technologie die de muziekindustrie ingrijpend en voorgoed aan het veranderen is.

Winnaars SpinAwards

De winnaars van SpinAwards 2017 zijn:

Website

  • Zilver, iFly KLM Selections, KLM Royal Dutch Airlines, Born05
  • Zilver, The Netflix of e-learning in hospitality, Lobster Ink, Brain Agency
  • Zilver, The Royal Family, Royal Canin, DDB & Tribal Amsterdam, MediaMonks

E-Commerce

  • Zilver, Greenwheels, Greenwheels, Achtung! mcgarrybowen
  • Zilver, Online huizen kopen BPD, BPD, TamTam (part of Dept)

Digital Campaign

  • Goud, Doritos VR Battle, Doritos (Pepsico), Fitzroy, OMD, Capitola
  • Goud, Heineken Go Places, Heineken Nederland, Cloudfactory, Wefilm, Superhero Cheesecake

Social Media

  • Goud, Iris, KRO-NCRV
  • Zilver, Zappmissie Live Escape Game, KRO-NCRV

Mobile

  • Zilver, Interactieve app voor CliniClowns, CliniClowns Nederland, Greenberry
  • Zilver, Terug Naar De Dino’s Met Freek Vonk, Albert Heijn, &samhoud, Little Chicken Game Company
  • Zilver, Tikkie, ABN AMRO, ABN AMRO

Game

  • Zilver, Multi Mobile Adventure, Tele2, CODE D’AZUR
  • Zilver, Zappmissie Live Escape Game, KRO-NCRV

Next TV & Film

  • Zilver, #BOOS, BNN-VARA
  • Zilver, Heineken Go Places, Heineken Nederland, Cloudfactory, Wefilm, Superhero Cheesecake

Digital Service Idea

  • Goud, Messenger service by KLM Royal Dutch Airlines, KLM Royal Dutch Airlines, KLM Royal Dutch Airlines
  • Zilver, Heineken Biertegoed, Heineken Nederland, Magneds, TBWA\Neboko, Starcom, Boomerang Create

Design

  • Zilver, Heineken Go Places, Heineken Nederland, Cloudfactory, Wefilm, Superhero Cheesecake
  • Zilver, iFly KLM 50, KLM Royal Dutch Airlines, Born05

User Experience

  • Goud, Helping Heart, ABN AMRO, N=5, MediaMonks
  • Zilver, Greenwheels, Greenwheels, Achtung! mcgarrybowen

Content

  • Zilver, #BOOS, BNN-VARA, BNN-VARA
  • Zilver, STEDELIJK X, Stedelijk Museum Amsterdam, Buutvrij for life

Media

  • Goud, IRIS, KRO-NCRV
  • Zilver, Heineken Biertegoed, Heineken Nederland, Magneds, TBWA/Neboko, Starcom, Boomerang Create

Innovation

  • Zilver, Helping Heart, ABN AMRO, N=5, MediaMonks
  • Zilver, Messenger service by KLM Royal Dutch Airlines, KLM Royal Dutch Airlines, KLM Royal Dutch Airlines
  • Zilver, The Next Rembrandt, ING Nederland, J. Walter Thompson Amsterdam

Young Talent

  • Goud, Play Attention (Willem de Kooning Academie)
  • Zilver, PIC: Platform for Interactive (ex)Change (Manchester School of Art)
  • Zilver, Round and Pay (Hogeschool Utrecht)

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie