Naar inhoud

Merken moeten betere bescherming bieden tegen nepproducten

Een kat in de zak kopen, een uitdrukking die al lang bestond voordat winkelen via de digitale snelweg mogelijk was. Maar ook een gezegde dat zijn actualiteit niet heeft verloren door de opkomst van het winkelen via het internet. 23 procent van de consumenten heeft wel eens onbedoeld een namaakproduct gekocht. De meerderheid van de slachtoffers valt in de categorie 18 tot 34 jaar. 85 procent van de bevolking wereldwijd vindt dat merken meer moeten doen om klanten te beschermen tegen onbedoelde namaak aankopen.

Aanschaf van namaakproducten

Dat blijkt uit een recent onderzoek uitgevoerd door marktonderzoekbureau Opinion in opdracht van MarkMonitor, een onderneming gericht op online merkbescherming. Aan de studie hebben 3.342 volwassenen deelgenomen uit het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Zweden en Nederland. Van de gedupeerden zegt 71 procent dat deze ervaring een negatieve invloed heeft op hun perceptie van het echte merk. 59 procent is voortaan voorzichtiger met het aankopen van producten van het betreffende merk en 12 procent zegt er in de toekomst helemaal geen producten meer te kopen. Van de opgelichte consumenten heeft 32 procent geen actie ondernomen na het ontdekken van de oplichting en 29 procent heeft een klacht ingediend bij het betreffende merk.

Invloed op perceptie merk

De aanschaf van namaakproducten is een belangrijke bron van zorg voor de consument. Vooral nu het online winkelen voor de feestdagen toeneemt. De helft van de consumenten (51%) maakt zich zorgen over de onbedoelde aanschaf van namaakproducten. Ook de zorgen over online veiligheid blijft bij de consument ‘top of mind’. In 2015 maakte 64 procent zich hier zorgen over. Dit jaar is dit gestegen naar maar liefst 78 procent. Deze stijging komt onder andere door de groei in bezorgdheid over online winkelen. Er wordt vooral getwijfeld aan de veiligheid van persoonlijke- en bankgegevens (42%).

Aanscherpen beschermingsstrategieën

Het onderzoek toont ook dat 85 procent van de consumenten wereldwijd vindt dat merken meer moeten doen om hen te beschermen tegen het kopen van namaakproducten. 10 procent van de klanten die de dupe was van namaakproducten heeft advies gezocht bij het ‘echte merk’ toen zij erachter kwamen opgelicht te zijn. “De online beschikbaarheid van namaakproducten is een bedreiging voor zowel merken als de consument”, stelt Mark Frost, CEO van MarkMonitor. “Omdat cybercriminelen steeds geavanceerder worden in hun benadering, moet de consument meer waakzaam zijn bij het online winkelen. Daarnaast moeten merken hun beschermingsstrategieën aanscherpen om de risico's te verminderen en de klant hier beter over te informeren.”

Voorkeur voor werkelijke artikelen

Bijna driekwart van de consumenten geeft aan in de toekomst niet vrijwillig een namaakproduct te kopen. De belangrijkste reden hiervoor is dat de consument een voorkeur heeft voor het werkelijke artikel (47%). 12 procent zegt wel met opzet namaakproducten te blijven kopen. De respondenten geven aan ook weleens namaakproducten te hebben ontvangen als cadeau. In 9 procent van de gevallen was dit met Kerstmis.


Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van MarkMonitor.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie