Naar inhoud

Merken profileren zich op de sociale media tijdens Prinsjesdag

Vandaag staan de camera's gericht op Den Haag. Prinsjesdag betekent volgens een aloude traditie aandacht voor de Gouden Koets, bespiegelingen over de Troonrede en beoordelingen van de wegwaaiende hoedjes van de vrouwelijke Kamerleden. En dat de Miljoenennota is uitgelekt, mag ondertussen ook een vast gebruik genoemd worden. Op de sociale media gaan leden van de Tweede Kamer en burgers met elkaar in debat. Maar ook merken liften mee op de derde dinsdag in september.

Astrid Kersseboom trending topic

Inmiddels is het onderwerp Prinsjesdag al meer dan 30.000 keer besproken op de sociale media. Immens populair is de Gouden Koets, die na vandaag voor onderhoud tijdelijk uit het straatbeeld verdwijnt. Meer dan 7.500 berichten kunnen we al teruglezen op de sociale kanalen. Trending topic is Astrid Kersseboom, de NPO-nieuwslezer die de koets in Het Parool maar een lelijk ding noemt. Ook het bijna traditionele lekken van de Miljoenennota wordt veelvuldig besproken.

Kamerleden houden zich nog rustig

Opvallend is dat vooralsnog weinig wordt gesproken over de Algemene Beschouwingen, maar wellicht dat de leden van de Tweede Kamer hun kruit niet te vroeg willen verschieten. Kamerleden hebben zich tot nu toe sowieso online rustig gehouden. Alleen Pieter Omtzigt van het CDA heeft zich met een tweet uitgelaten over de Gouden Koets. Hij heeft ook zijn mening over de lekkende Miljoenennota gedeeld op Twitter, net als Renske Leijten (SP) en Stientje van Veldhoven (D66).

Merken volgen trends op sociale media

De trends op de sociale media worden nauwlettend gevolgd door merken. Zo is op het parodie-account van Willem-Alexander op Twitter een oproep voor inbussleutels geplaatst om een meubelstuk van IKEA in elkaar te zetten. Onduidelijk is of de grap door het warenhuis zelf gemaakt is. Wel zien we andere merken meeliften op de buzz rondom Prinsjesdag. Zo heeft ING Bep gelanceerd, waarmee de bankier op WhatsApp de Miljoenennota in duidelijke woorden uit wil leggen. En Unicef vraagt aandacht voor jongerenparticipatie met #Kleineprinsjesdag.

Alle berichtgeving rondom Prinsjesdag van leden van de Tweede Kamer op Twitter kun je volgen via een handig dashboard van Coosto, aanbieder van een analysetool voor sociale media.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie