Naar inhoud

Merken raken opvallend snel in de vergetelheid bij jongeren

Wereldwijd is er nog nooit zo veel aandacht geweest voor biodiversiteit, maar daar profiteert Naturalis – de ontmoetingsplek voor iedereen die meer wil ontdekken over de natuur – nog niet optimaal van. Tijdens de twee jaar durende bouwwerkzaamheden is de reputatie van Naturalis onder jongeren het hardst gedaald van alle Nederlandse dagattracties en staat het inmiddels plaats 12 op de lijst van favoriete attracties. Het Rijks Museum is in dezelfde periode van de positie 25 naar plek 10 geschoten. De onbetwiste nummer 1 blijft de Efteling.

Dit blijkt uit het ‘Dagattracties Merkenonderzoek’ van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Dit onderzoek is in 2010 met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld. Het meet jaarlijks de reputatie van alle Nederlandse dagattracties. Voor het onderzoek van 2019 zijn 800 jongeren van 4 tot 18 jaar in twee stappen ondervraagd. Eerst is de spontane bekendheid van alle leerzame en ontspannende attracties onderzocht. Daarna is voor de 50 spontaan bekendste uitjes navraag gedaan naar de merkkracht, het imago en de bezoekintentie.

Andere opvallende conclusies uit het onderzoek zijn:

  • het Anne Frank Huis is in twee jaar tijd uit zicht geraakt bij de jeugd; de Noord-Hollandse speeltuin Linnaeushof is de sterkste nieuwkomer in de top 50 van dagattracties met het sterkste imago;
  • de gezelligste dagattractie – Drouwenerzand – ligt in Drenthe; het vriendelijkste dagje uit is AquaZoo Friesland; Walibi vinden jongeren het stoerst; het museum over het lichaam CORPUS is het meest speciaal;
  • de Efteling scoort op alle imago-aspecten een positie in de top 5; kwaliteit is de meest onderscheidende eigenschap.

Volgende week heropend Naturalis snel vergeten door jongeren

“Het afgelopen jaar is relatief rustig verlopen voor Naturalis, zonder vervelend nieuws over bouwproblemen of ander ongerief. Dat is natuurlijk positief. Maar daardoor is het museum ook veel publiciteit misgelopen. Door een relletje – zoals de fietstunnel onder het Rijks Museum – blijven mensen over je merk praten”, stelt merkadviseur Hendrik Beerda. “Ook is het één week voor de opening nog tamelijk rustig rondom het merk Naturalis.”

“De Hermitage in Amsterdam wist al maanden voor de opening landelijke aandacht te genereren met een teaser-campagne en een samenwerkingsactie met de BankGiro Loterij. Publiciteit die hard nodig is om zeker bij jongeren op de radar te blijven. Nu zijn jongeren Naturalis een beetje uit het oog verloren”, aldus Hendrik Beerda. “Slechts een op de vijf jongeren heeft een bezoek aan Naturalis op het verlanglijstje staan. Twee jaar geleden was dat nog een op de drie jongeren. Ook onder ouders is de populariteit van Naturalis gedaald.”

Mogelijkheden om enthousiasme van jongeren terug te winnen

Toch ziet Hendrik Beerda veel mogelijkheden voor het biodiversiteitscentrum om het weggezakte enthousiasme onder jongeren weer terug te winnen: “Biodiversiteit is een actueel onderwerp. Wereldwijd wordt daar aandacht voor gevraagd en het museum is relevanter dan ooit. Met de bekende bioloog Freek Vonk speelt Naturalis daar natuurlijk al handig op in. Ook de T.Rex Trix trekt geheid weer de nodige bezoekers. Daarnaast bieden de negen nieuwe thematische museumzalen volop mogelijkheden om nieuwswaarde te genereren.”

De merkadviseur heeft nog een tip voor het museum: “Uit het onderzoek blijkt dat er een cruciale rol is weggelegd voor moeders. Wanneer een bestemming wordt gezocht voor een gezinsuitje, heeft de moeder in de helft van de gezinnen de beslissende stem. Vaders hebben dat slechts in een op de vijf gezinnen. En de website is voor jongeren veruit de belangrijkste informatiebron voorafgaand aan het museumbezoek.”

Populariteit Rijks Museum schiet omhoog onder jongeren

Waar Naturalis in populariteit daalt, schiet in hetzelfde onderzoek het Rijksmuseum omhoog in de lijst. Hoewel het Spoorwegmuseum onder jongeren nog nét iets beter scoort, staat het Rijks Museum voor het eerst in de top 10. Op nummer 1 staat steevast de Efteling als meest geliefde dagje uit.

“Het Rijks Museum is het populairste museum voor jongeren vanaf 9 jaar. En de interesse onder deze groep is in twee jaar tijd enorm toegenomen. Het is duidelijk dat alle aandacht die het museum geeft aan het educatiebeleid haar vruchten afwerpt”, duidt Hendrik Beerda. “De volgende uitdaging is om kinderen tot 9 jaar nóg enthousiaster te krijgen voor het Rijks Museum. Voor deze leeftijdsgroep is het Spoorwegmuseum nu duidelijk het nummer 1 museum. Die kinderen vinden de Utrechtse attractie vooral stoerder dan het Rijks Museum, maar ook gezelliger, unieker, vriendelijker en van hetzelfde kwaliteitsniveau.”

Dagattracties die jongeren het liefst willen bezoeken

Dit is de ranglijst in 2019, gerelateerd aan de ranglijst van 2017:

  1. (1) Efteling
  2. (2) Walibi Holland
  3. (4) Apenheul
  4. (5) Dolfinarium
  5. (8) Beekse Bergen
  6. (7) Duinrell
  7. (20) Monkey Town
  8. (9) Het Spoorwegmuseum
  9. (11) Slagharen
  10. (25) Rijks Museum
  11. (14) WILDLANDS Adventure Zoo
  12. (3) Naturalis
  13. (12) Ouwehands Dierenpark Rhenen
  14. (19) Toverland
  15. (15) Nederlands Openluchtmuseum
  16. (10) NEMO Science Museum
  17. (16) Diergaarde Blijdorp
  18. (13) Julianatoren
  19. (18) Ballorig
  20. (21) Avonturenpark Hellendoorn
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie