Naar inhoud

Merken veelal nog niet klaar voor verwachtingen mobiele consument

Hoewel 97 procent van de merken gelooft dat een goede mobiele ervaring effect heeft op de loyaliteit van de klant, hebben maar liefst 4 van de 10 van deze ondernemingen nog geen mobiele strategie. Ze maken niet voldoende hulpmiddelen beschikbaar om de mobiele ervaring te organiseren, aan te passen en te verbeteren op een manier die overeenkomt met de verwachtingen van de dynamische consument.

Implementatie mobiele strategie

Dat leren de resultaten van een recent gepubliceerd onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau Vanson Bourne, in opdracht van de softwareleverancier op het vlak van experience management Sitecore. 450 marketeers van merken in 11 landen zijn onderzocht op het punt van hun houding en strategie ten aanzien van de mobiele ervaring van consumenten. Uit de studie blijkt dat een groot deel van de merken niet is voorbereid op de implementatie van een mobiele strategie.

Positief effect op loyaliteit

Bijzonder opvallend is dat 97 procent van de merken gelooft in een positief effect van goede mobiele ervaringen op de loyaliteit van klanten. Toch geeft 41 procent aan helemaal geen mobiele strategie te hebben, of over een bepaalde vorm van mobiele strategie te beschikken die nog geïmplementeerd moet worden. Tegelijk gelooft 70 procent van deze merken dat hun organisatie ook tenminste in de volgende zes maanden nog geen strategie voor mobiele ervaringen zal definiëren.

Personalisatie mobiele content

Gevraagd naar een beschrijving van de huidige interactie van hun organisatie met consumenten via mobiele kanalen, zegt slechts 51 procent van de merken dat hun bedrijf content voor mobiele online klanten personaliseert. Een magere 61 procent beschikt over een website die is geoptimaliseerd voor mobiel gebruik.

Invloed op gehele organisatie

Van de merken die een strategie voor mobiele ervaringen plannen of beginnen in te voeren, geeft daarnaast echter ook 98 procent aan dat de organisatie op een bepaalde manier is beïnvloed door het focussen op de mobiele klantervaring. Voor 53 procent heeft de investering in mobiele oplossingen geleid tot een structurele reorganisatie of het ontstaan van nieuwe teams en afdelingen. Volgens 46 procent heeft het geleid tot bezuinigingen in andere bedrijfsgebieden ter financiering van deze extra investering.

Herdefinitie van klantervaring

Doordat mobiele apparaten op het internet de rol van de pc hebben overgenomen, moeten merken de mobiele omgeving meewegen bij het definiëren van de klantervaring die ze leveren”, zegt Scott Anderson, chief marketing officer van Sitecore. “Consumenten verwachten tegenwoordig een contextuele ervaring, met inbegrip van mobiele functies. Ze belonen merken die dit doen met hun loyaliteit en bestraffen tegelijk degene die dit niet doet met een lagere omzet. Elke consument moet tegenwoordig als mobiele consument worden beschouwd.”

Andere onderzoeksresultaten

Verdere belangrijke conclusies uit het onderzoek zijn:

  • Merken en consumenten stemmen ermee in:

    respectievelijk 97 en 76 procent bevestigt dat soepele mobiele ervaringen effect hebben op de merkentrouw.

    beveiligingsfuncties (zoals inloggen met een wachtwoord), snelheid en gemak zijn de drie belangrijkste factoren die een goede mobiele ervaring uitmaken.

    respectievelijk 96 en 66 procent stemt in dat mobiele verwachtingen en vereisten in de komende drie jaar zullen veranderen.

  • Slechts 23% van de merken kan de eigen prestaties betreffende mobiele ervaringen meten op basis van KPI's.

  • En maar 48% van de merken geeft aan dat hun organisatie momenteel een soepele mobiele ervaring aan hun klanten levert.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie