Naar inhoud

Merkwaarden als consistente leidraad voor organisatiegedrag

Gedrag is leidend voor de reputatie van merkorganisaties. Maar dan moet de organisatie wel eerst bepalen waar zij voor staat en welk gedrag daarbij past. Als je op jouw beoogde reputatie wil sturen, moet je natuurlijk wel bedenken hoe je door jouw omgeving gezien wil worden. Je moet je afvragen wat jouw identiteit is. Ofwel, wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik betekenen voor anderen? Waarin onderscheid ik me? En vooral, waarom doe ik de dingen die ik doe?

Al een poos geleden omschreef Simon Sinek in zijn boek ‘Start with Why’ de zogenaamde gouden cirkel. Deze bestaat uit drie cirkels: wat, hoe en waarom. En daarbij gaat het vooral om het waarom van de organisatie. Realiseer je wel dat die why niet over jezelf gaat, maar over de betekenis die je hebt voor jouw omgeving – waarom jouw organisatie ertoe doet voor anderen. Jouw identiteit geeft dus weer wie je bent, wat je drijft en wat je dagelijks inhoud geeft. Het is het verhaal dat je mensen over jezelf vertelt en de basis voor wat je bijvoorbeeld online over jezelf publiceert. En belangrijk, waarin je anders bent dan de rest! Het is dus essentieel te bezien welke persoonlijke waarden en merkwaarden bij jou passen, die je typeren en waarin je gelooft.

Doorvertaling in gedrag

Wat vaak ontbreekt, is dat de merkwaarden ook daadwerkelijk worden verder vertaald in beoogd gedrag van de organisatie. Dat is doodzonde, want het gedrag bepaalt voor 90 procent de reputatie. Communicatie is slechts dienend. Zorg er dus voor dat je nadenkt over de consequenties voor medewerkersgedrag. Wat betekent de merkwaarde ‘We serve’ voor het gedrag van de directeur, salesmanager en receptioniste? Dat moet je levend maken in de organisatie. En medewerkers moeten aangenomen, beloond en afgerekend worden op die waarden. Vergeet niet dat het uiteindelijk gaat om passie. Dat is een cruciale factor voor de eigen identiteit. Laat je leiden door passie in de keuzes die je maakt. En blijf trouw aan jouw focus, want consistentie is de randvoorwaarde voor het overbrengen van jouw identiteit en het neerzetten van jouw merk.

Wees authentiek

Authenticiteit is essentieel voor het overbrengen van jouw identiteit. Als je je anders voordoet dan je bent, prikt de omgeving daar snel doorheen. Apple-bestuursvoorzitter Tim Cook verklaarde in 2014 dat hij gay is en is door vriend en vijand geprezen om die openheid. Concentreer je als organisatie op wie je echt bent en waar je van nature goed in bent. En wees daar duidelijk en eerlijk over. Dat vormt de basis voor het beeld dat men zich buiten van je vormt. Dit moet wel dicht bij de werkelijkheid liggen. Natuurlijk mag er ambitie zitten in jouw identiteit. Maar het is belangrijk om jezelf te blijven en je niet anders voor te doen dan wie je echt bent. Dat is onnatuurlijk en gevaarlijk. Je moet het immers dagelijks in het gedrag van de organisatie en je medewerkers kunnen en blijven waarmaken. Tegelijkertijd mag je dus laten zien dat je ook als organisatie eigenlijk gewoon menselijk bent. Jezelf kwetsbaar opstellen en fouten maken, die factoren geven aan dat je authentiek bent en niet perfect. Niemand is tenslotte perfect! Wees je daarvan bewust en zoek de interactie met de omgeving en laat jezelf zien.

Consistent gedrag

Consistentie in gedrag is een randvoorwaarde voor het realiseren van jouw gewenste reputatie. Hou niet alleen in woorden maar vooral in daden vast aan de waarden van jouw persoonlijke merk of organisatiemerk. Dat geldt niet alleen in goede tijden, maar zeker ook in slechte tijden. Het is heel verleidelijk om soms een van jouw waarden even los te laten als dat voor de korte termijn even beter uitkomt. Maar uiteindelijk word je toch afgerekend op de afwijkingen en is het iedere dag judgement day. Het huidige transparantietijdperk en de social media tools geven de omgeving namelijk het inzicht en de macht om te zien, te oordelen en zo nodig af te rekenen. Afwijken van de waarden gaat ten koste van je geloofwaardigheid en betrouwbaarheid. De waarden zijn een vuurtoren voor jouw gedrag en helpen je bij het nemen van besluiten. Je moet er dus zichtbaar naar leven. Het helpt je als de organisatie gezien te worden die je graag bent en je doelen en dromen te bereiken. Maar het versterkt ook het leiderschap. En als het eens stormt, zijn de waarden een baken om uiteindelijk koers te houden.

Purpose claimen: niet roepen maar doen!

Het is al enige tijd mode om te spreken over de purpose van organisaties of merken. Daarmee proberen organisaties maatschappelijk engagement te claimen om daarmee de reputatie van de organisatie te versterken of de omzet te verhogen. Als je een purpose plakt op een organisatie of merk die het intrinsiek niet is, staat dat gelijk aan purpose washing. Daarbij is een maatschappelijk doel eerder een schaamlap dan een authentieke wens.

Ben je het, zoals organisaties als het Amerikaanse outdoor-merk Patagonia of het Nederlandse MUD Jeans, dan hoef je er niet over te spreken. Deze merken doen het gewoon en handelen ernaar. Natuurlijk mag je betekenisvol ondernemen zichtbaar maken voor de omgeving. We leven immers in het tijdperk van ‘Be good and prove it’. Maar liever nog laat je het spreken over jouw merk aan anderen over. De kritische consument doorziet uiteindelijk of het echt is of niet. En blijkt het een marketingtruc te zijn, dan rekent hij de organisatie of het merk er uiteindelijk ook hard op af en laat het links liggen.

Frank Peters is eigenaar van VIRTUS Communications , een bureau gespecialiseerd in reputatiemanagement en crisiscommunicatie. Hij is tevens lid van de Raad van Advies van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC). Daarnaast is hij als docent verbonden aan Beeckestijn Business School. In zijn nieuwe boek ‘Reputatiemanagement voor iedereen’, dat medio december 2019 verschijnt, geeft hij jou 46 praktijklessen voor het bouwen en beschermen van de merkorganisatie. Het is een boek met veel praktische tips en adviezen. Dit boek is eigenlijk jouw persoonlijke reputatieadviseur.

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen als communicatieprofessional? Dan is de opleiding Online Communicatie wat voor jou!

  • In 4 maanden leer je hoe je de onlinecommunicatiemix optimaal inzet om je doelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een onlinecommunicatieplan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie