Naar inhoud

Met gratis e-books verzacht bol.com files op zwarte zaterdag

Het afgelopen weekend stonden er zoals voorspeld weer lange files met vakantiegangers op de routes naar het zuiden. Ook komend weekend – met zwarte zaterdag – wordt grote drukte verwacht op de Europese wegen, waarbij de kans op verveling in de auto toeneemt. Om het fileleed van vakantiegangers te verzachten, geeft het webwarenhuis bol.com op 3, 4 en 5 augustus 2018 gratis digitale boeken weg in ruil voor een foto van het hectometerpaaltje waar men stilstaat.

Lezen stimuleren

De webwinkel ziet dit namelijk als het uitgelezen moment om lezen te stimuleren. Nederlandse en Belgische bijrijders kunnen hun foto als privébericht sturen via de Facebook-pagina van de organisatie van bol.com met de hashtag #ikstastil. Hierop volgend wordt een unieke code toegestuurd waarmee een gratis e-book kan worden gedownload.

Fileleed verzachten

Op de actiepagina zijn alle beschikbare e-books te vinden. De fileganger kan daarbij kiezen uit een assortiment met boeken als ‘Niemand vertellen’ van Harlan Coben en ‘Pip is een ster’ van Vivian den Hollander. De kinderboeken uit de selectie hebben daarnaast een voorleesfunctie, zodat ook het fileleed voor de kleinste kinderen wordt verzacht. De e-books zijn te lezen op een Kobo-e-reader of op een smartphone of tablet via de gratis leesapp voor iOS en Android.

Meer e-books in zomer

De webwinkel ziet dat de zomerperiode nog steeds het moment van het jaar is om veel te lezen. Zo zijn in de afgelopen maanden twee keer zoveel veel e-readers verkocht en werden de afgelopen maanden 50 procent meer e-books verkocht. Gemiddeld kopen Nederlanders en Belgen drie e-books in de maand juli bij de bol.com. De winkel verkoopt daarbij ruim 30 procent meer e-books dan een maand eerder. Het populairste e-book deze zomer in beide landen is ‘Frieda Klein 8 - De dag van de doden’ van Nicci French, op de voet gevolgd door ‘Gespleten’ van Karin Slaughter en ‘De acht bergen’ van Paolo Cognetti.

Concurrentie voor boeken

Joep Lucassen, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van digitaal lezen bij bol.com: “Het boek heeft meer concurrentie dan ooit, voornamelijk van social media. En dat terwijl boeken een goede bron van inspiratie en ontspanning zijn. Zeker tijdens de zomermaanden. Wij vinden het dan ook belangrijk om het lezen van boeken zo veel mogelijk aan te moedigen en te faciliteren. Niet alleen door het aanbieden van een ruim aanbod aan fysieke boeken, maar eveneens door de ontwikkeling van digitaal lezen via het e-book-abonnement Kobo Plus.”

E-book-abonnement

Deze zomertrend gaat verder dan het fysieke boek en dat is ook terug te zien in het e-book-abonnement. In de maand juli proberen zelfs 2,5 keer zoveel klanten het abonnement uit dan in andere maanden. Maar liefst 75 tot 80 procent stapt na de eerste proefmaand over op een betaald abonnement. Ook na de zomer blijven veel klanten digitaal lezen. Van de klanten die in juli 2017 Kobo Plus afsloten, is bijna de helft een jaar later nog steeds lid. De meest gelezen boeken binnen het abonnement deze zomer zijn:

  1. ‘Achter gesloten deuren’ van B.A. Paris;
  2. ‘Ik zie je op het strand’ van Jill Mansell;
  3. ‘Het paradijs’ van Suzanne Vermeer.

Digitaal lezen

In 2009 introduceerde bol.com digitaal lezen in Nederland en België, waarna dit een enorme toevlucht heeft genomen. Sinds de samenwerking met Kobo in 2014 zijn er bij de webwinkel inmiddels meer dan 1 miljoen e-readers verkocht. Hiervan is 95 procent een Kobo-e-reader. Daarnaast is het ook makkelijker geworden om via tablet en smartphone digitaal te lezen door de ontwikkeling van speciale leesapps. Het aanbod e-books is in de afgelopen jaren dan ook sterk gegroeid. Bij de grootste webwinkel van Nederland en België zijn inmiddels bijna 3 miljoen e-books te vinden. Met de introductie van digitaal lezen en de innovaties sindsdien, waaronder het in 2017 gelanceerde Kobo Plus, wordt deze leesvorm steeds toegankelijker voor een groter publiek. Zo is het aantal titels sinds deze lancering gegroeid van 18.000 naar 240.000 en hebben inmiddels 150.000 boekliefhebbers het abonnement uitgeprobeerd.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie