Naar inhoud

Met voortgaande personalisatie wil Sanoma groei realiseren

“Sanoma heeft een prachtige portfolio waarmee 80 procent van de Nederlanders maandelijks wordt bereikt De printmerken hebben de afgelopen jaren een sterke en succesvolle ontwikkeling online gemaakt, zoals Libelle en vtwonen. Andere merken zijn volledig online georiënteerd, zoals NU.nl en Scoupy. Al deze merken ontwikkelen zich voortdurend, waarbij ieder merk zijn eigen kansen en uitdagingen kent.”

Dat stelt Rob Kolkman, chief executive officer bij Sanoma Media Netherlands. Met een bonte verzameling vertrouwde merken heeft het mediaconcern een stevige marktpositie in alle onderdelen van de Nederlandse mediabranche: publiekstijdschriften, events, customer media, e-commerce, sites, televisieprogramma’s en mobiele applicaties.

De portfolio bestaat uit uiteenlopende A-merken: Ariadne at Home, AutoWeek, Donald Duck, Eigen Huis & Interieur, Fashionchick, Fashionchick Girls, Flair, Flow, GTO, Katrien, Kek Mama, Libelle, Margriet, Nouveau, NU.nl, Ouders van Nu, Panel Inzicht, SchoolBANK, Scoupy, Startpagina, Stijlvol Wonen, Story, Het Testpanel, Tina, TotaalTV, Viva, Viva Mama, vtwonen, Veronica Magazine, Wonen Landelijke stijl en ZoZitDat.

Nieuwe verdienmodellen

Sanoma heeft een solide positie als het gaat om het bereiken van een omvangrijk deel van de Nederlandse bevolking met cross-mediale merken en het nieuwsplatform NU.nl. Hoewel bestaande verdienmodellen nog steeds levensvatbaar zijn, is het concern constant op zoek naar duurzame verdienmodellen om meer monetisatie en groei te realiseren. Nieuwe verdienmodellen zijn onder meer e-commerce-activiteiten, betaalde online content en dataproposities. Om de bestaande business aan te vullen en de groeiambities te realiseren, streeft de organisatie actief naar overnames en partnerships.

Targeting specifieke doelgroepen

Als voorbeeld van de targeting van specifieke doelgroepen binnen het zeer grote bereik van NU.nl, noemt Rob Kolkman een Formule 1-spel waar meer dan 50.000 mensen aan meedoen: “Een login-model levert relevante persoonlijke data op en maakt onze advertisingpropositie interessanter. Hoewel ik NU.nl als een gratis platform zie, zoeken we wel naar manieren om conversie te stimuleren. De uitdaging is om verschillende doelgroepen op de nieuwssite te bewegen om te betalen voor content of om producten van onszelf en onze partners te kopen. Dit bevindt zich nog in een experimentele fase, maar het is geen hogere wiskunde: ofwel de gebruiker betaalt of de adverteerder.”

Gecureerde content en nieuwsalerts

Naast het aanbieden van belangrijke nieuwsberichten die worden gecureerd door de redactie van NU.nl, verbetert het platform de gebruikerservaring door nieuws te filteren dat aansluit bij de profielen van individuele gebruikers. “Onze nieuwsalerts waar mensen zich op kunnen inschrijven, zorgen ervoor dat mensen zich echt kunnen focussen op hun interessegebieden zodat hun gebruikerservaring verbetert”, zegt Rob Kolkman. “De grote uitdaging is erachter te komen wat mensen doet besluiten in te loggen op NU.nl om specifieke content te zien of wat mensen bereid zijn te betalen voor content. 65 procent van onze gebruikers bezoeken het platform via de app, hetgeen weer mogelijkheden biedt voor verdere personalisatie en de bijbehorende businessmodellen.”

In de ‘Entertainment & Media Outlook 2019-2013’ van accountants- en adviesorganisatie van PwC, die half oktober 2019 verschijnt, bespreekt Rob Kolkman onder meer hoe Sanoma nieuwe manieren heeft gevonden om consumenten te bereiken, een relatie met hen op te bouwen en data te genereren.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie