Naar inhoud

Meting resultaten contentmarketing veelal onderbelicht

Het belang van contentmarketing wordt zeker in business-tot-business-markten niet onderschat. In die markten heeft de potentiële klant immers al meer dan 70 procent van de customer journey afgelegd alvorens hij in contact treedt met de leverancier, producent of dienstverlener. Een structurele aanpak is dan ook noodzakelijk kwaad. Maar organisaties hebben veelal wel de neiging de resultaten niet nauwgezet in de gaten. Content is king, maar we hebben geen idee wat het paleis kost.

Structurele aandacht

Bedrijven en instellingen die een deel van hun strategie gericht hebben op het bieden van relevante content weten dan structurele aandacht een onderdeel van het succes is. Het is dan ook zaak de benodigde capaciteit voor deze activiteiten vrij te maken. Een belangrijk element van contentmarketing is die constructieve aanpak. Het is geen quick fix. De benodigde tijd en middelen verdienen echter ook inzicht in de resultaten.

Inzicht in resultaten

Helaas zetten veel organisaties contentmarketing wel in als instrument, maar meten de resultaten niet structureel en nauwkeurig. Hierdoor is er niet alleen een gebrek aan inzicht in de resultaten die het oplevert, maar daarnaast is gericht bijsturen ook niet goed mogelijk. Er is immers geen beeld van welke activiteiten en kanalen goed werken en welke minder. Het is als zeilen op de Stille Oceaan zonder kompas.

Voorafgaande stappen

Om niet stuurloos aan de slag te gaan met contentmarketing is het essentieel om inzicht de krijgen in die resultaten en deze te gebruiken om bij te sturen. Voordat je kunt beginnen met nauwkeurig en structureel meten van de resultaten, zijn er een aantal stappen die doorlopen moeten worden:

  • Bepalen van de strategie. Om vast te stellen of de inzet van content marketing het gewenste resultaat oplevert, moet duidelijk zijn wat de organisatie ermee wil bereiken. Stel daarom eerst meetbare doelstellingen op.
  • Vaststellen van KPI's. Stel vast welke KPI’s meetbaar gemaakt moeten worden om de voortgang van de resultaten te monitoren. Met een KPI kan een doelstelling gekwantificeerd en dus meetbaar worden.
  • Meten van de resultaten. Richt de juiste tools in om de resultaten meetbaar te maken. Belangrijke, veelgebruikte tools zijn Google Analytics, UTM tracking codes en een tool voor social media monitoring.
  • Analyseren en bijsturen aan de hand van de resultaten. Verzamel alle data in een overzichtelijke rapportage. Neem hierin alleen de gekozen KPI’s op. Aan de hand van de rapportage is kunnen de resultaten geanalyseerd worden en kan waar nodig bijgestuurd worden.

In de whitepaper “Contentmarketing: weet u wat het oplevert?' lees je meer over het meetbaar maken van de resultaten van contentmarketing. Het rapport kun je downloaden op de website van GO2socialmedia.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie