Naar inhoud

Middelgrote bedrijven zien start-ups als grootste concurrenten

Europese middelgrote bedrijven ervaren flinke concurrentie van start-ups. 24 procent van deze bedrijven in Europa noemt startende bedrijven als de grootste concurrenten. In Nederland vindt een kwart van de middelgrote ondernemingen dit. De belangrijkste concurrenten voor Nederlandse bedrijven komen uit de lokale (34%) en de Europese markt (39%). Middelgrote bedrijven in Nederland ondervinden naar eigen zeggen relatief weinig concurrentie van markten buiten Europa en de VS.

Concurrentie uit nabije omgeving

Want slechts 12 procent van de ondernemers noemt de rest van de wereldmarkt als gevaarlijke concurrent. Dit leert een onderzoek onder Europese middelgrote bedrijven - gedefinieerd als een bedrijf met 50 tot 500 en een omzet van € 3,51 miljoen tot € 119 miljoen - van technologiebedrijf Ricoh. Gemiddeld ziet 18 procent van de middelgrote bedrijven in Europa de rest van de wereld als belangrijke concurrentie.

Duidelijke ambities voor groei

Ondanks de concurrentie gaan de middelgrote bedrijven in Nederland de komende twee jaren duidelijk voor groei. De ondernemingen noemen de volgende top 3 als het gaat om groeidoelstellingen:

1. groei van het bedrijf (29%);

2. lanceren van nieuwe producten en services (26%);

3. investeren in nieuwe technologie voor transformatie (26%).

Deze groei denkt men vooral te realiseren via fusies en overnames. 73 procent van de Nederlandse middelgrote bedrijven denkt dat het binnen twee jaar samengaat met een ander bedrijf. Dit percentage ligt beduidend hoger dan het Europese gemiddelde van 48 procent.

Investeren in digitale technologie

Uit het onderzoek blijkt dat 30 procent van de Europese middelgrote bedrijven nog geen digitale technologie inzet om hun bedrijf te laten groeien. Tegelijkertijd ziet het Europese middenbedrijf grote kansen voor hun onderneming bij investeringen in digitale technologie. Een kwart van de Europese middenbedrijven denkt hiermee de transitie naar een meer mobiel bedrijf te kunnen maken. Onder Nederlandse ondernemers ligt dit percentage zelfs op 67 procent.

Prioriteit geven aan innovatie

“Om hun ambities te realiseren, concentreren middenbedrijven zich het best op verdere digitalisering, zoals digitale facturering, efficiëntere facturerings- en betalingsprocessen, of het digitaliseren van andere werkprocessen om groei te ondersteunen”, stelt Mark Boelhouwer, CEO van Ricoh Nederland. “Het is de hoogste tijd voor middelgrote bedrijven om prioriteit te geven aan innovatie en te zorgen voor flexibele ondernemingen met gestroomlijnde processen. Om op deze manier verder te groeien en hun omzet en winst vergroten.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Ricoh.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie