Naar inhoud

Milieuvriendelijke oplossing voor de logistiek lastige last mile

De omzet van webwinkels stijgt maar door en bedroeg in 2014 bijna 14 miljard euro. Over vijf jaar schaffen consumenten en bedrijven naar verwachting maar liefst 50 procent van hun producten via het internet aan. Goed nieuws dus voor webwinkels en koeriersbedrijven. Maar vast staat wel dat er nog veel milieuwinst te behalen is bij het afleveren van pakketten. Vooral de laatste stap in het logistieke proces, the last mile, zorgt voor problemen. Want lang niet alle klanten zijn thuis als de pakketbezorger aanbelt. Daar is nu een oplossing voor.

Pakketjes bij de buren

Circa 80 procent van de 190 miljoen online aankopen in 2014 is thuis ontvangen. Maar liefst 31 procent komt via de buren bij de klant terecht. Het percentage dat niet kan worden afgeleverd, zorgt voor onnodige druk op het milieu. “Als bezorgers bot vangen bij de buren rijden ze vaak nog een extra ronde, in de hoop dat klanten het pakket dan wel kunnen aannemen”, zegt Koen Verhelst, bedenker van de ontvangstunit Logixbox. “Zo niet, dan gaat er een briefje in de brievenbus met daarop de gegevens van de afhaallocatie.”

Beveiligde afleverbox

Uit onderzoek blijkt dat 78 procent van de geadresseerden in de auto stapt om het pakje op te halen”, aldus Verhelst. “Dat kost tijd en brandstof. Bovendien mis je het gemak van bezorging aan huis, wat toch het grote voordeel is van online kopen.” Erger nog is volgens hem dat veel gemeenten op deze manier de gewenste reductie van fijnstof en CO2 niet gaan halen. Hij bedacht daarom een doeltreffende oplossing: een beveiligde afleverbox die wordt bevestigd aan de buitenmuur of een sokkel, waarin meerdere pakketten passen.

Geen fysieke overdracht

Omdat er geen fysieke overdracht van bezorger naar ontvanger nodig is, bevordert de afleverbox de efficiency in de logistiek. “De bedrijven kunnen hun bestellingen, zoals kantoorartikelen, onderdelen of handgereedschap, altijd op tijd binnen hebben en daardoor hun werkzaamheden beter inplannen”, stelt Verhelst. “En bezorgers hoeven geen extra ritten meer te rijden of bij de buren aan te bellen. En dat scheelt veel tijd scheelt en bespaart het milieu.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie