Naar inhoud

Millennial wil beleving op een event delen op social media

De verschuiving van bezit naar gebruik en het toenemende belang van beleving, zien we terug in de groei van het aantal festivals in Nederland. Zo staat Amsterdam tot en met zondag 22 oktober 2017 in het teken van het Amsterdam Dance Event. ADE was vorig jaar met 450 events op 140 locaties, met 2.200 artiesten en ruim 375.000 bezoekers de grootste editie ooit. Dit komt vooral omdat millennials – in Nederland een groep van zo'n 4 miljoen mensen – experiences zoals festivals, concerten en clubs meer dan ooit omarmen.

Ervaringen belangrijker dan fysieke producten

Uit een onderzoek van het eventtechnologieplatform Eventbrite onder 518 Nederlandse volwassenen tussen 18 en 45 jaar blijkt dat 54 procent van de millennials het afgelopen jaar op een muziekevent is geweest. 89 procent van de millennials zegt ervaringen belangrijker te vinden dan fysieke producten. Een andere trend is dat millennials ook steeds meer overdag naar events gaan. Grote events als Awakenings, HYTE en Dockyard spelen daar op in.

Aanwezigheid op event online tonen aan vrienden

Dat social media een belangrijke rol speelt bij deze generatie is natuurlijk ook geen geheim. Wat wel verrassend is, is dat 54 procent van de millennials vooral events bezoekt om dit te kunnen laten zien aan hun volgers en vrienden op social media. 68 procent vindt het dan ook leuk om content over en van events op hun tijdlijn terug te vinden. 64 procent vindt het bezoeken van een event waardevoller dan online content.

De belangrijkste onderzoeksresultaten op een rij

Events in het algemeen:

  • 89 procent van de millennials is het afgelopen jaar naar event geweest, variërend van een bierfestival, concert of een benefietfestival; voor generatie X is dat 76 procent;
  • 54 procent van de millennials is dit jaar naar een muziekevent (festival of concert) geweest; dat geldt voor 45 procent van generatie X;
  • 74 procent van de ondervraagden noemt het bezoeken van events ‘inspirerend’;
  • 64 procent zegt dat het bezoeken van events beter is voor het verbreden van de horizon dan het lezen van online content.

Events en social media:

  • 89 procent van de millennials spendeert liever geld aan een ervaring dan een aan fysiek product;
  • 54 procent van de millennials bezoekt een event om dit te kunnen laten zien op social media;
  • 68 procent van de millennials kan social content over events op de persoonlijke tijdlijn wel waarderen;
  • 46 procent van de millennials is offline politiek actief geworden naar aanleiding van iets dat online is gevonden.

Millennials met en zonder kinderen:

  • 62 procent van de millennials met kinderen geeft toe naar events te gaan om dit op social te kunnen laten zien; dat is meer dan millennials zonder kinderen (48%);
  • 63 procent van de millennials bezoekt liever een event dichtbij huis; dit geldt voor 60 procent van generatie X;
  • 54 procent van de millennials bezoekt meer events overdag dan in de avond en nacht;
  • 37 procent van de millennials in Nederland heeft een of meerdere kinderen.

Events en beleving:

  • 77 procent van de ondervraagden bezoekt concerten en muziekfestivals om te ontsnappen aan de dagelijkse sleur;
  • 78 procent van de millennials kiest ervoor om een event te bezoeken dat past bij hetgeen belangrijk wordt gevonden en waarvoor men staat; dit geldt voor 66 procent van generatie X;
  • 71 procent van de ondervraagden kiest voor een event met een artiest die een positieve boodschap uitdraagt.
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie