Naar inhoud

Millennials bepalen de trends in het digitale tijdperk

De digitalisering heeft de maatschappij de afgelopen decennia een ander aanzien gegeven. Het heeft gezorgd voor de razendsnelle opkomst van nieuwe spelers als Google en Facebook, maar ook voor de ondergang van traditionele retailbolwerken als V&D. De generatie geboren tussen 1980 en 1995 heeft de digitale evolutie als een vanzelfsprekendheid ervaren. Deze millennials zijn opgegroeid in de wereld van voortdurende verandering, met nieuwe verwachtingen en met een sterke voorliefde voor nieuwe technologieën.

Millennials

Millennials worden door menig marketeer geduid als jongeren. Maar wie denkt dat deze generatie de doelgroep van morgen is, realiseert zich niet dat deze leeftijdsgroep inmiddels een volwaardige consument is. En bovenal ook op de arbeidsmarkt actief is. Een interessante doelgroep om te analyseren derhalve met legio commerciële mogelijkheden. Want de samenleving is in beweging dankzij de millennials. Tijd om mee te bewegen.

Inzichten

In het 'PIM Trendrapport 2016' geven Aljan de Boer van TrendsActive en Stefan Harzevoort van Emakina constructieve inzichten over de zogeheten Generatie Z. De marketingtrends die zij schetsen, zijn gerelateerd aan de hand van de trendbepalende millennials. Dit is de leeftijdsgroep die als eerste generatie is opgegroeid in een wereld van digitale technologie. Een groep voor wie online en offline interactiviteit centraal staat met de smartphone niet enkel als instrument om mee te telefoneren.

Vooroordelen

De millennials vormen een generatie die bepalend zijn voor de voortgaande ontwikkelingen in het digitale tijdperk. Maar het is ook doelgroep waarover nog veel vooroordelen bestaan. “Een veelgehoorde klacht is dat millennials te druk zijn met feesten, vakanties en hun online netwerken terwijl belangrijke onderwerpen worden genegeerd”, stellen De Boer en Harzevoort. “Maar niets blijkt minder waar.”

Eigenschappen

De onderzoekers geven een beeld van de vormingsjaren van de generatie die is opgegroeid in een digitale wereld, optimistisch is ondanks een onzekere toekomst en aan aandacht niets tekortkomt. Deze vorming komt tot uitdrukking in vier eigenschappen:

  1. Een voortdurende behoefte aan interactiviteit, zowel online als offline.
  2. De verschuiving van een collectieve naar een meer individualistische samenleving.
  3. Een helder, positief en realistisch bewustzijn van de werking van de wereld en marktwerking.
  4. De verschuiving van lineaire communicatie met tekst naar associatieve communicatie met beeld.

Adviezen

De Boer en Hanzevoort geven niet alleen een analyse van de bepalende generatie, maar reiken ook adviezen aan hoe je op de behoeften en gedragingen van millennials in kunt spelen. Dit doen zij onder andere aan de hand van diverse nationale en internationale cases. En positief gestemd: “Wij zijn ervan overtuigd dat de digitale, zelf-gecentreerde, bewuste en slim visueel communicerende millennials het marketingvak nog veel moois gaan brengen. Is het niet als veeleisende klant, dan wel als innovatieve collega.”

Het 'PIM Trendrapport 2016' kun je downloaden op de website van het Platform Innovatie in Marketing (PIM).

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie