Naar inhoud

Millennials eisen met hun levensstijl een netwerktransformatie

De millenniumgeneratie, ook wel aangeduid als Generatie Y, gaat een flinke stempel drukken op de toekomstige netwerken. Digitaal is voor deze generatie namelijk de moerstaal en de smartphone een zintuig. Vergeleken met babyboomers stellen millennials dan ook hogere eisen aan de capaciteit en flexibiliteit van het netwerk. Ook verwachten ze een breder aanbod aan diensten en andere factureringsmodellen.

Leefwijze leidt tot maatschappelijke veranderingen

Tot deze conclusie komt CommScope, een ontwerper van infrastructuren, na een onderzoek in San Francisco, Londen, São Paulo en Hongkong naar de levensstijl en het uitgavenpatroon van millennials, een aanduiding voor personen geboren tussen 1980 en 2000. Het bedrijf drukt netwerkoperators dan ook op het hart om rekening te houden met deze maatschappelijke veranderingen. Maar ook andere beroepsgroepen zoals netwerkarchitecten, installateurs, CIO's en vastgoedontwikkelaars krijgen met de veranderingen te maken.

Digitale generatie weldra dominant op de arbeidsmarkt

Millennials vormen in 2025 drie kwart van de wereldwijde beroepsbevolking. Door deze oververtegenwoordiging hebben de voorkeuren en uitgavenpatronen van deze belangrijke groep een directe impact op content- en telecomserviceproviders. Zo was tijdens het onderzoek 77 procent van de respondenten het 'eens' of 'zeer eens' met de stelling dat het altijd en overal mogelijk moet zijn om video te streamen. Die dienstverlening mag best iets kosten. De helft van de respondenten heeft 5 procent van het jaarsalaris over voor supersnel internet.

Geen leven zonder toegang tot mobiel internet

Andere belangrijke bevindingen uit het rapport:

  • Meer dan 85 procent van de millennials heeft de beschikking over een smartphone.

  • Millennials zijn verknocht aan internet. Ze zijn zelfs bereid om zaken als sanitair, verwarming, airconditioning, persoonlijk vervoer en kabeltelevisie op te geven voor de connectiviteit en elektriciteit die nodig is om de mobiele telefoon, laptop of tablet op te laden.

  • Twee derde van de millennials is het 'eens' of 'zeer eens' met de stelling dat sociale media de belangrijkste vorm van sociale communicatie is. Bij de babyboomers is dit een derde.

  • Drie kwart van de millennials wil graag zelf de internetsnelheid aan kunnen passen aan de activiteiten - en is ook bereid daarvoor te betalen.

Focus op draadloze netwerken met hoge snelheden

Deze bevindingen wijzen op een aantal trends en eisen waar netwerkserviceproviders rekening mee moeten houden:

  • Providers van draadloze netwerken moeten blijven investeren in het bouwen en uitbreiden van hun netwerken. Voor de realisatie van inpandige draadloze netwerken doen bedrijven, retailers, hotels en andere organisaties er goed aan om de samenwerking te zoeken met de providers.

  • Draadloze netwerken moeten een steeds hogere snelheid, meer capaciteit en een lagere latency bieden. Cloudgebaseerde Radio Access Networks (Cloud RAN's), virtualisatie en 5G-technologieën kunnen hierbij helpen.

  • Glasvezel wordt steeds verder richting de randen van het netwerk uitgerold, om daar te voorzien in hogere bandbreedtes en lagere latency.

  • Software Defined Networking (SDN) en Network Function Virtualization (NFV) verbeteren de netwerkefficiëntie en -capaciteit daar waar nodig en maken het eenvoudiger om netwerken aan te passen.

Millennials vragen andere invulling van connectiviteit

Millennials zijn over een paar jaar goed voor het leeuwendeel van de aankopen. Omdat ze veel belang hechten aan mobiele apparaten en een snelle toegang tot internet, nemen de eisen die worden gesteld aan connectiviteit alleen maar toe. Om aan de verwachtingen te voldoen, moet die connectiviteit wel anders worden ingevuld dan bij vorige generaties”, zegt Morgan Kurk, chief technology officer bij CommScope. “Met onze ervaring, innovatief vermogen en brede portfolio van draadloze en bekabelde netwerkoplossingen blijven wij serviceproviders, datacenteroperators en bedrijven helpen om deze nieuwe generatie consumenten optimaal te bedienen.”

Het onderhavige onderzoeksrapport 'Millennial Survey Report 2016' kun je downloaden op de website van CommScope.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie