Naar inhoud

Millennials vallen voor organisaties met eerlijke verhalen

Gunstige economische omstandigheden, zoals Nederland die momenteel kent, hebben een duidelijke keerzijde: talent aantrekken is voor veel organisaties een uitdaging als de arbeidsmarkt krapper wordt. Vooral millennials, jonge professionals geboren tussen 1980 en 2000, zijn momenteel populair. Wat zoeken zij in een werkgever? Generatie Y blijkt warm te lopen voor bedrijven en instellingen die maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Duurzame bedrijfsvoering

Dit leert een onderzoek van onderzoeksbureau Effectory, uitgevoerd onder ruim 300.000 medewerkers. Millennials willen het liefste werken voor organisaties met een helder en eerlijk verhaal, die zich bezig houden met duurzame bedrijfsvoering. Jongeren tot 35 jaar beoordelen de stelling ‘Ik vind het belangrijk dat een organisatie aandacht besteedt aan maatschappelijk verantwoord ondernemen’ met een 7,7. Vanaf 35 jaar daalt deze score, de groep vanaf 45 jaar beoordeelt de stelling gemiddeld met een 7,4.

Inkijk via social media

“Jonge professionals willen zich kunnen identificeren met de doelen en visie van een organisatie”, stelt Guido Heezen, oprichter en directeur van Effectory. “Of er een match is, bepalen zij meestal niet op basis van de vacaturetekst, maar op basis van ervaringen van medewerkers en klanten op social media, vlogs en blogs. Kortom, ze zoeken content die een echt inkijkje geeft in de wereld van de organisatie. Organisaties die geen eerlijke, betrokken bijdrage leveren, vallen door de mand.”

Transparante samenleving

Door de transparantie die social media aan de samenleving hebben gegeven, is het goed zichtbaar als organisaties niet integer zijn. Omdat jonge medewerkers duurzaamheid heel belangrijk vinden, roept dit steeds meer weerstand op. “Ze vermijden zo’n werkgever en klanten doen liever ergens anders zaken”, vertelt Heezen. “Bij succesvolle organisaties zien we juist het omgekeerde. Als bedrijven een glashelder antwoord kunnen geven op vragen als ‘Wat dragen wij bij?’ en ‘Wat is onze toegevoegde waarde voor de maatschappij?’ zijn ze mateloos populair. En die populariteit werkt als een inktvlek. Ervaringen worden doorgeven en de aantrekkingskracht op nieuwe medewerkers en klanten groeit.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie