Naar inhoud

Millennials willen scoren met vakantiefoto’s op social media

Het oproepen van gezonde en ongezonde jaloezie is voor millennials een belangrijke factor bij het delen van vakantiefoto's op social media. Om dit doel te bereiken willen ze ver gaan. Zo geeft bijna een kwart van hen aan bij het zoeken naar een reisbestemming al in overweging te nemen of er interessante foto's voor social media gemaakt kunnen worden. 1 op de 7 gaat zelfs zo ver door tijdens de vakantie nepfoto’s te plaatsen.

Social media voor reisinspiratie

Dit leert een onderzoek naar de wijze waarop jongeren omgaan met vakantiefoto's op social media van marktonderzoeksbureau Ruigrol NetPanel in opdracht van full-service online reisbureau Expedia. Bijna de helft van de ondervraagden geeft aan zich tot social media te wenden voor reisinspiratie. De reisavonturen van vrienden spelen dus een grote rol in het beslissen van een bestemming, maar ook bloggers en influencers, die hun vakantiefoto's op social media delen, dragen hieraan bij. Niet toevallig lijken social media soms vol te staan met vakantiefoto's.

Alles voor de likes

Bijna een kwart van de respondenten geeft toe zich bij de keuze van een vakantiebestemming al af te vragen of de mogelijkheid bestaat mooie foto’s te delen op social media. Waarom dit zo belangrijk is? Een op de drie millennials deelt vakantiefoto's puur om jaloezie bij de volgers na te jagen. En dat lukt behoorlijk goed. Meer dan de helft van de ondervraagden geeft aan weleens jaloers te zijn bij het zien van vakantiefoto's. Dit kan ook een reden zijn waarom sommige jonge vakantiegangers (14%) hun foto's manipuleren voor de meeste likes. Zo fotoshoppen zij zichzelf bijvoorbeeld voor een monument of verwijderen ze toeristen in de achtergrond.

Ingrediënten voor de perfecte vakantiefoto

Ook is onderzocht Expedia welke vakantiekiekjes het meeste aanspreken. Natuur (64%), unieke locaties (58%), cultuur (41%) en verre vakantiebestemmingen (38%) doen het goed op social media. Voor mannen is ook humor een bonus (31%), terwijl dit voor vrouwen minder belangrijk is (24%). Zij beweren eerder op zoek te zijn naar 'echtheid' in een vakantiefoto (38%). De minst belangrijke factor van een vakantiefoto was volgens de ondervraagden een 'professionele uitstraling'. Reisfotografen hoeven zich over concurrentie voorlopig dus geen zorgen te maken.

8 populairste locaties ter wereld op Instagram

De 8 populairste locaties ter wereld op Instagram zijn:

  1. Eiffeltoren, Parijs
  2. Grand Canyon, VS
  3. Sagrada Familia, Barcelona
  4. Machu Picchu, Peru
  5. Empire State Building, New York
  6. London Eye, Londen
  7. Halong Bay, Vietnam
  8. Colosseum, Rome

5 vakantiefoto's die je maar je beter niet kunt plaatsen

Niet alle vakantiefoto's staan garant voor likes. Zo is ook uitgezicht welke vakantiefoto's onder jongeren de meeste ergernis veroorzaken. Wat blijkt, die fotosessie van je bord pasta, poke-bowl, sushi of English breakfast kun je maar beter achterwege laten, want het roept behoorlijk veel irritatie op. De 5 meest irritante vakantiefoto's zijn:

  1. Foto's van eten
  2. 'Hotdog'-benen
  3. Yoga-houdingen
  4. Springfoto's
  5. Foto's van alcoholische consumpties

Social-media-bubbel?

Het onderzoek leert dat jongeren ook op vakantie in een 'social media-bubbel' leven en hun leven onveranderd blijven delen. René Nieuwmans, head of commercial Central Europe bij Expedia, adviseert reizigers om ook eens de smartphone neer te leggen en een bestemming echt te ervaren: “Reizen gaat niet alleen om het vastleggen op foto's, maar ook om het maken van mooie herinneringen. Wij helpen mensen op weg en moedigen ze aan om zoveel mogelijk te verkennen en beleven.”

Kritisch naar foto’s kijken

Al kan social media een goede inspiratiebron zijn, toch adviseert Nieuwmans kritisch om te gaan met de content: “De mooiste vakantiekiekjes in je tijdlijn zijn vaak van allerlei filters voorzien en soms is er zelfs flink aan gesleuteld in Photoshop. Meer dan de helft van de ondervraagden geeft aan het bijzonder vervelend te vinden als een bestemming er niet blijkt uit te zien zoals de foto's op social media.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie