Naar inhoud

Millennials willen snelheid en gemak in de supermarkt

Gedrag in de supermarkt is vaak routinematig en gebonden aan plaats en tijd. Veel beslissingen worden daar dan ook onbewust genomen. Dat maakt dat de shopper op de winkelvloer anders reageert dan de consument thuis op de bank. Soms is de shopper ook consument, maar zeker niet altijd. De rol van de shopper wordt steeds bepalender bij de uiteindelijke keuze voor een product, merk of retailformule. En ook shoppers worden bewust en onbewust gedreven door waarden, overtuigingen en verlangens die doorslaggevend zijn voor het aankoopgedrag. Nu de millennials volwassen consumenten zijn, is het voor supermarkten steeds belangrijker om op de behoeften van deze doelgroep in te spelen.

Een kijkje in de keuken van millennials

Onderzoeksbureau Motivaction heeft daarom onderzoek gedaan naar de wijze waarop Nederlanders boodschappen doen. Het shopgedrag op de winkelvloer is in dat kader vergeleken met online shopgedrag. Voor het online onderzoek is gebruikgemaakt van het reguliere panel van het bureau met meer dan 60.000 leden. 2.073 respondenten in de leeftijd van 18 tot 75 jaar hebben de vragenlijst volledig beantwoord. Daarbij is een aantal opvallende verschillen tussen millennials en de rest van de Nederland op shopgebied vastgesteld.

Technologie op de winkelvloer

Millennials zijn nog in de ontdekkingsfase en ze hebben een brede oriëntatie. Hun merkvoorkeur is nog in ontwikkeling. Ook proberen ze graag nieuwe, innovatieve producten en diensten uit. Zij vinden toepassingen zoals WiFi of zelfscannen in een supermarkt dan ook aantrekkelijker dan de rest van Nederland. Ook vinden ze het leuker om in de supermarkt voor hen nieuwe ingrediënten te kopen en deze uit te proberen tijdens het koken.

Behoefte aan snelheid en gemak

Via een app toegang tot extra informatie over producten of recepten vinden zij dan ook aantrekkelijker. Aangezien millennials zijn opgegroeid in een digitale en technologische wereld wisselen ze ook online meningen en ideeën uit. “Technologische toepassingen in de supermarkt bedienen millennials in hun behoefte naar snelheid en gemak”, zegt Frank Drost, researcher bij Motivaction. “Daarnaast spelen zij in op de continue informatiestroom waar millennials naar op zoek zijn.”

Koken moet leuk en eenvoudig zijn

Deze generatie – mensen van 18 tot en met 36 jaar – vindt het leuker om experimenteel te koken, met het risico dat de maaltijd niet lekker is. Ze vinden koken dan ook meer een leuke uitdaging dan de andere generaties. Ze kijken graag naar kookprogramma’s om inspiratie op te doen en maken vaker dan de rest van Nederland maaltijden die snel en eenvoudig te bereiden zijn. In het weekend koken ze liever uitgebreid, terwijl ze doordeweeks vanwege hun drukke leven graag snel iets op tafel willen hebben.

Tussen de maaltijden door

Doordeweeks willen millennials ook vaker dan overige generaties het ontbijt nog weleens overslaan. Maar tussen de lunch en het avondeten eten ze wel relatief vaak een tussendoortje. Zij betrappen zichzelf dan ook vaker op het eten van veel zoete en vette snacks. Niet verwonderlijk dat deze groep de afgelopen 6 maanden meer dan gemiddeld producten kocht van Milka, Tony Chocolonely, Haribo en Pringels.

Zo bereik je de millennial

Millennials zijn een belangrijke doelgroep, ze zijn groot in aantal en kapitaalkrachtig. Deze generatie heeft vaak nog geen grote levensveranderende keuzes gemaakt, zoals samenwonen, een huis kopen en kinderen krijgen. Interesseer ze voor een product of dienst door:

* een eerlijk verhaal te vertellen – ze zijn kritisch en zullen naar meer informatie zoeken;

* het ze makkelijk te maken – zet bijvoorbeeld biologische producten bij elkaar;

* een duidelijke en snelle interface – door vele prikkels in hun omgeving raken ze snel afgeleid.

Bron: CustomerTalk
0
Momenteel is deze website in ontwikkeling. Heeft u een opmerking, laat het ons weten. Stuur een e-mail naar service@customertalk.nl
Sluit
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie