Naar inhoud

Millennials willen TV kijken wanneer zij dat willen

De relatie van jongeren met televisie verandert door de opkomst van fenomenen als Netflix, YouTube, HBO, FOX Sports en Uitzending Gemist. Met het groeiend aanbod van digitale TV-kanalen en de komst van nieuwe devices en on demand diensten hebben jongeren meer keuzemogelijkheden dan ooit tevoren. Door het grote aanbod van kwalitatieve content is de betrokkenheid van de kijker de afgelopen jaren fors toegenomen. Maar millennials willen vooral ook tv kijken wanneer zij dat willen.

Centrale rol voor traditionele TV

Mediabedrijf BrandDeli heeft vorige week tijdens de Millennial Insights Day de resultaten van het internationale onderzoek “TV RE[DEFINED]” van Viacom International Media Networks gepresenteerd. De studie over het kijkgedrag van longform content toont aan dat traditionele TV nog steeds een centrale rol speelt in een tijd waarin jongeren kunnen kiezen om te kijken wat en wanneer ze willen.

Vooral flexibiliteit in keuze wanneer

Maar liefst 63 procent van de ondervraagden geeft aan het aanbod op televisie beter dan ooit te vinden. Reden voor 53 procent van de respondenten om meer over TV te praten dan een aantal jaren geleden. Millennials waarderen het zeer dat ze kunnen kiezen waar, wanneer en via welke device ze content kunnen kijken. Vooral de flexibiliteit in het kiezen wanneer men kan kijken, blijkt voor 64 procent van de ondervraagden het belangrijkst, meer nog dan de mogelijkheid te kijken waar of hoe ze willen.

TV voorziet in een passieve kijkbehoefte

Ondanks het veranderende kijkgedrag heeft traditionele TV nog steeds veruit het grootste aandeel in het kijkgedrag van longform content. Dit komt onder andere voort uit het gegeven dat mensen het prettig vinden dat TV ook voorziet in de passieve kijkbehoefte. Van de millennials geeft 63 procent aan traditionele TV te waarderen omdat je niet hard hoeft na te denken over waarnaar je gaat kijken. Zij genieten juist van het zender- en programma-aanbod dat ze toevallig tegenkomen.

Verveling ligt bij jongeren op de loer

Op het evenement is ook het onderzoek “F*ck Boring, Ignite Passion” gepresenteerd. Dit onderzoek laat zien dat 93 procent van de Nederlandse jongeren zich weleens verveelt en dat er binnen deze doelgroep een stigma bestaat rondom verveling. Jongeren worden niet graag gezien als iemand die zich verveelt, terwijl juist in deze levensfase verveling op de loer ligt.

Inzicht in aandacht door communicatie

Want ze zijn bijna volwassen, maar worden nog beperkt in hun keuzevrijheid door hun ouders, school of werk. Het onderzoek laat zien dat media een belangrijke rol spelen in de bestrijding van verveling. Bovenal geeft het inzicht in hoe adverteerders kunnen zorgen voor impactvolle communicatie om de aandacht van deze doelgroep te grijpen en vast te houden.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie