Naar inhoud

Millennials willen vooral persoonlijke ontwikkeling en bevestiging

Het aantrekken en behouden van medewerkers die nu tussen de 18 en 35 jaar zijn, de zogeheten Generatie Z, vraagt meer dan het bieden van een goed salaris. Deze jonge werknemers vinden het heel belangrijk dat ze zich persoonlijk blijven ontwikkelen. Hebben ze de indruk dat ze uitgeleerd zijn? Dan ben je ze als werkgever voordat je het doorhebt, kwijt. Bovendien zoeken millennials duidelijke bevestiging voor hun inspanningen.

Positief over carrière

Dat blijkt uit onderzoek van recruitmentorganisatie Monsterboard. Millennials kijken positief naar de toekomst. Meer dan 40 procent denkt een succesvolle carrière met voldoende ontwikkelingsmogelijkheden op te kunnen bouwen. Carrière maken ziet de jonge professional als het doen wat men leuk vindt en waar men goed in is. Ze voelen zich succesvol als ze tevreden collega's, leidinggevenden en klanten hebben én tastbare en zichtbare resultaten leveren.

Persoonlijke ontwikkeling

Young professionals vinden het belangrijk zich te blijven ontwikkelen. 23 procent verwacht dit vooral voor elkaar te krijgen door vaak van baan te wisselen. Doorgroeien binnen het bedrijf is leuk als het kan, maar men zoekt gemakkelijk en zonder remmingen naar doorgroei bij een ander bedrijf, zelfs als ze daar wat minder zouden verdienen. Op dit moment staat 54 procent van de millennials open voor een nieuwe baan.

Balans werk en vrije tijd

Uit het onderzoek blijkt dat 21 procent momenteel actief solliciteert en dat 33 procent verwacht hier binnenkort mee te starten. De jonge professional kiest bij voorkeur een baan bij een groot, bekend bedrijf. De perceptie leeft, dat ze daar het meeste kunnen leren. Naast ontwikkelingsmogelijkheden vinden millennials flexibele werktijden en een goede balans tussen werk en vrije tijd belangrijk.

Begeleiding tijdens carrière

De Nederlandse beroepsbevolking bestaat binnen korte tijd voor een groot deel uit millennials”, stelt Gian Zandonà, managing director van Monsterboard. “Deze generatie wordt dan ook steeds belangrijker op de arbeidsmarkt. Om dit talent aan te trekken doe je er goed aan om je te verdiepen in wat zij nodig hebben en belangrijk vinden. Bijvoorbeeld door aandacht te geven aan hun ontwikkelingsbehoeften en mentoren aan te stellen voor begeleiding tijdens hun carrière.”

Onzeker over vaardigheden

Er is een stigma dat millennials erg zelfverzekerd zijn en een houding hebben alsof ze alles al weten. Uit het onderzoek blijkt dat dit in de praktijk wel meevalt. Enerzijds zien we dat ze hoge verwachtingen hebben van hun werkgever, maar aan de andere kant is 70 procent van de millennials regelmatig onzeker over hun vaardigheden op de werkvloer. Bijvoorbeeld om een idee te lanceren of voor een groep te spreken. 74 procent geeft dan ook aan dat ze graag iemand zouden hebben die hen ondersteunt in hun carrière, zoals een mentor.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie