Naar inhoud

Minimalisatie van waardevernietiging door circulaire retail

In 2018 was het op 1 augustus ‘Earth Overshoot Day’. Dat was dat jaar de dag dat de mensheid alle grondstoffen heeft gebruikt die de aarde in een heel jaar kan opbrengen en alle geproduceerde afvalstoffen kan verwerken. In 2019 staat deze betreurenswaardige dag al in juli op de kalender. Dit betekent dat wij als mensen elk jaar meer consumeren dan de aarde aankan. De oplossing? Op een ander manier consumeren én produceren: niet lineair, maar circulair.

Circulaire economie

De expertgroep ‘Circular Economy’ van onderzoeksplatform ShoppingTomorrow heeft onderzocht hoe bedrijven stappen kunnen zetten op het gebied van een circulaire economie. De groep, onder leiding van Michiel Rutteman en Moniek van der Liende van consultancyorganisatie Capgemini Nederland, Ellen de Lange van brancheorganisatie Thuiswinkel.org en Wouter de Wolf van lichtproducent Signify, heeft haar bevindingen vastgelegd in het onderzoeksrapport ‘Circular Economy 2018-2019’.

Minimalisatie waardevernietiging

In een circulaire economie maken we maximaal gebruik van producten en materialen en minimaliseren we waardevernietiging. Afval bestaat dan niet meer, want producten worden via een biologische of een technische cyclus op een zo hoogwaardig mogelijke manier hergebruikt. De Nederlandse overheid heeft zich tot doel gesteld om in 2050 circulair te zijn. Dit betekent dat er ook van retailers gevraagd wordt hun businessmodellen anders in te richten. Regelgeving, zoals het verbod op plastics voor eenmalig gebruik, wordt uitgebreid.

Bewustere consumenten

Ook Nederlandse consumenten kopen steeds bewuster en kiezen niet langer vanzelfsprekend voor nieuwe producten. Zo geeft 74 procent van de consumenten aan het koopgedrag deels of volledig te willen aanpassen. Tal van bedrijven spelen hier al op in door hun supply chain, businessmodellen en productieproces op een meer circulaire manier in te richten, waaronder bol.com, PostNL en Coolblue. Maar hoe zet je als retailer dan de eerste stap?

Design thinking

Het doel van de expertgroep is geweest om te kijken of design thinking zich leent als raamwerk om als retailer stappen te zetten naar een circulaire economie. De conclusie is overwegend positief. Het design thinking-model dat de groep gebruikt, stelt de groepsleden goed in staat om zich op een gestructureerde manier te ontwikkelen in een gebied waar nog niet veel ervaring mee was. Zo heeft design thinking hen gedwongen om zich eerst breed te informeren en vervolgens kleine stappen te zetten. Think big, act small.

Samenwerking in de keten

Omdat de circulaire economie in zeer hoge mate afhankelijk is van ketensamenwerking, heeft het ook zeer goed gewerkt dat in de expertgroep verschillende belangrijke e-commerce-partijen vertegenwoordigd zijn. Daarom raden de experts retailers aan om de samenwerking met partners te zoeken om gezamenlijk tot een circulair model te komen. Dit staat misschien haaks op ‘Think big, act small’, omdat een samenwerking al snel zaken complex kan maken. Het is daarom belangrijk om hier de balans in te vinden.

Kwestie van lange adem

Daarnaast moet je als retailer geduld hebben, want innovatie en onderzoek kosten veel tijd. Hoewel design thinking een iteratieve aanpak is, waarmee snel kleine successen kunnen worden geboekt, blijft het een kwestie van lange adem voor er grotere resultaten zijn. Vooral in een complex vraagstuk als de circulaire economie.

Uiteenlopende mogelijkheden

Voor retailers blijken er tal van vlakken te zijn waarop je meer circulair kunt gaan werken. Denk bijvoorbeeld aan het assortiment, de gebouwen en de inventaris, het gebruikmaken van de logistieke processen, consumentenvoorlichting en het verbeteren van verpakkingen. De lijst is in ieder geval lang. Aan te raden is om klein te beginnen op een van deze vlakken en steeds verder uit te bouwen.

Verduidelijking met 4 cases

Om focus aan te brengen in het onderzoek en de stappen naar een circulaire economie te verduidelijken, heeft de expertgroep 4 cases uitgewerkt in het onderzoeksrapport: smart lighting, fashion, plastics en electronics. Vervolgens is er binnen elke case gekeken naar de uitdagingen, de uit te voeren stappen en de voordelen van het pad naar een circulaire economie.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie