Naar inhoud

Missen EK funest voor imago Nederlandse voetbal

De EK-poule af ingevuld? De kans is groot dat je nu geen idee hebt waar dit over gaat. Want de straten in Nederland zijn op dit moment niet gekleurd. Het Nederlands voetbalelftal heeft zich immers niet geplaatst voor de Europese kampioenschappen voetbal die vandaag in Frankrijk van start gaan. Nederlanders dan ook zijn pessimistisch over de toekomst van het nationale voetbal. Er is weinig vertrouwen dat het snel goed komt met het Nederlands elftal na het EK-debacle.

Minimale belangstelling voor EK

Door het missen van het EK is de interesse in het voetbalevenement minimaal. De Tour de France is veel geliefder. De strakke aanpak na alle dopingschandalen heeft het imago van de Tour weer opgepoetst. Dit blijkt uit de vierde editie van het tweejaarlijkse 'Sportsector Merkenonderzoek' door Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 2.400 Nederlanders. Hieruit blijkt ook dat met Max Verstappen een nieuwe nationale sportheld is opgestaan.

Imago van Tour de France verbeterd

Vergeleken met het EK van 4 jaar geleden is het imago van het voetbalevenement onder Nederlanders fors gedaald. Voor de Tour de France bestaat nu meer belangstelling dan voor het EK. Terwijl bij eerdere onderzoeken het Nederlands elftal steevast de populairste sportploeg onder de bevolking was, staan Feyenoord en Ajax nu bovenaan. “De desinteresse in het nationale voetbal is ook goed te zien aan de bekendheid van de spelers in de huidige selectie van het Nederlands elftal”, zegt Hendrik Beerda.

Meeste sympathie voor Feyenoord

Slechts drie spelers hebben een noemenswaardige bekendheid: Daley Blind, Jasper Cillessen en Luuk de Jong”, aldus Beerda. “Maar geen van deze drie spelers komt in de top 10 van populairste sporters voor. De andere voetballers in de selectie zijn onzichtbaar voor de Nederlandse bevolking.” Vergelijking van de reputatie van alle Nederlandse sportclubs laat zien dat de gemiddelde Nederlander Feyenoord nét iets meer waardeert dan Ajax. Ondanks de betere prestaties en het creatievere spel van Ajax voelt men meer sympathie voor de Rotterdamse club.

Sterkste merken onder sportclubs

Top 10 sterkste merken onder de sportclubs en -ploegen (+ index)

  1. Feyenoord (100)

  2. Ajax (99)

  3. Nederlands voetbalelftal (97)

  4. PSV (93)

  5. AZ (79)

  6. FC Twente (76)

  7. FC Groningen (76)

  8. Vitesse (76)

  9. PEC Zwolle (76)

  10. FC Utrecht (75)

Blijvende populariteit Sven Kramer

Sinds de eerste meting van het 'Sportsector Merkenonderzoek' in 2010 pronkt Sven Kramer op de eerste plaats van populairste Nederlandse sporters. Tot 2014 leek de positie van Kramer onaantastbaar, maar door het succes van turner Epke Zonderland kreeg de schaatser in dat jaar voor het eerst concurrentie aan de top. Anno 2016 zijn de verschillen in merkkracht binnen de top 10 van favoriete sporters relatief klein.

Max Verstappen nieuwe sportheld

Door zijn uitzonderlijke sportsucces levert de 18-jarige autocoureur Max Verstappen ook op imagovlak een topprestatie. Een jaar na zijn entree in de formule 1 wereld is het Verstappen al gelukt om een nationale sportheld te worden. “Ondanks dat de autosport niet het sympathiekste imago van alle sporten heeft, is Max Verstappen opeens een sponsordroom voor veel bedrijven geworden”, verklaart Beerda. “Zo kan supermarktketen Jumbo flink aan waardering winnen bij de Nederlandse consument door de huidige sponsorsamenwerking met Verstappen, blijkt uit het onderzoek.”

Sterkste merken onder sporters

Top 10 sterkste merken onder de sporters (+ index)

  1. Sven Kramer (100)

  2. Epke Zonderland (97)

  3. Arjen Robben (97)

  4. Ireen Wüst (94)

  5. Max Verstappen (93)

  6. Dirk Kuijt (91)

  7. Dafne Schippers (89)

  8. Anky van Grunsven (87)

  9. Robin van Persie (84)

  10. Ranomi Kromowidjojo (83)

Stevige concurrentie voor Ahoy

De verschillen zijn weliswaar klein, maar toch is Feyenoord erin geslaagd om niet alleen onder de sportclubs maar ook met zijn stadion De Kuip de nummer één positie in te nemen. Terwijl het evenementen- en sportcomplex Ahoy bij eerdere onderzoeken de sterkste positie innam, moet dit multifunctionele complex nu genoegen nemen met de derde plaats. “Ahoy heeft het duidelijk moeilijk met de opkomende concurrentie”, stelt Beerda. “Niet alleen in vergelijking met de andere sportcomplexen maar ook ten opzichte van de concurrerende evenementenlocaties verliest Ahoy terrein. Als evenementenlocatie heeft de ArenA de toppositie van Ahoy ook overgenomen, blijkt uit ander merkenonderzoek.”

Sterkste merken onder sportcomplexen

Top 10 sterkste merken onder de sportcomplexen (+ index)

  1. De Kuip (100)

  2. Amsterdam ArenA (96)

  3. Ahoy Rotterdam (93)

  4. Thialf (91)

  5. GelreDome (84)

  6. Philips Stadion (72)

  7. Olympisch Stadion Amsterdam (71)

  8. Abe Lenstra Stadion (61)

  9. Stadion Galgenwaard (55)

  10. Jaap Eden IJsbaan (53)

Reputatie sportbonden in de lift

In de afgelopen twee jaar hebben de meeste sportbonden hun reputatie flink weten te versterken. De KNVB, die met ruim een miljoen leden veruit de grootste sportbond van Nederland is, heeft ook de sterkste reputatie. “De KNSB doet het met zijn ruim 80.000 leden erg knap door de derde plaats in te nemen van best aangeschreven sportbonden”, aldus Beerda. “Bij alle publiciteit rond de schaatssport lukt het deze bond bijzonder goed om zijn naam prominent in beeld te krijgen. Ook speelt het sympathieke imago van de schaatssport een belangrijke rol bij de sterke positie van de KNSB.”

Sterkste merken onder sportbonden

Top 10 sterkste merken onder de sportbonden (+ index)

  1. KNVB (100)

  2. NOC*NSF (85)

  3. KNSB (63)

  4. Judo Bond Nederland (52)

  5. Atletiekunie (44)

  6. KNZB (40)

  7. KNLTB (33)

  8. KNWU (29)

  9. KNHB (25)

  10. Nevobo (21)

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie