Naar inhoud

Mobiel is de grote katalysator van e-commerce

In het tweede kwartaal van 2016 zijn de online bestedingen weer verder toegenomen. Verantwoordelijk voor deze groei zijn voornamelijk mobiele shoppers. De enorme toename van de aantrekkingskracht van online winkelen benadrukt een fundamentele verschuiving waarmee retailers momenteel te maken hebben. Consumenten bezoeken sites vaker en doen dit bovendien met meerdere apparaten.

Mobile-only-strategie

Deze conclusies kun je trekken uit de ‘Q2 2016 Shopping Index’, een publicatie van IT-dienstverlener Salesforce commerce cloud. Het rapport, dat is gebaseerd op het koopgedrag van meer dan 400 miljoen consumenten wereldwijd, laat zien dat retailers zich ook in het tweede kwartaal van 2016 steeds meer richtten op zogenaamde ‘mobile-only’-strategieën, terwijl het aantal online bestedingen eveneens bleef groeien.

Stijging online bestedingen

De index toont dat de aantrekkingskracht van online winkelen, waarmee de verandering wordt gemeten in het aantal consumenten dat e-commercesites bezoekt, met 24 procent is gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar. De consumentenbestedingen, die worden berekend op basis van veranderingen in de conversieratio en de gemiddelde bestelwaarde, daalden met 1 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Samen zorgden de veranderingen in aantrekkingskracht van winkelen en consumentenbestedingen ervoor dat de online bestedingen in het tweede kwartaal van 2016 met 22 procent groeiden.

Omnichannel winkelgedrag

Om dit nieuwe omnichannel winkelgedrag in cijfers te kunnen uitdrukken, is een nieuwe meetwaarde ontwikkeld: de aankoopintentie. Hiermee wordt gemeten welke bezoekers daadwerkelijk van plan zijn iets te kopen en welke bezoekers alleen maar rondkijken. Daarbij wordt gebruikgemaakt van de belangrijkste winkelactiviteiten, zoals zoekopdrachten op sites, artikelen die in het winkelwagentje worden geplaatst en kassatransacties. Volgens de index heeft 16 procent van de consumenten op de digitale kanalen een echte aankoopintentie. Vooral mobiele consumenten laten echte aankoopsignalen zien, waarbij de aankoopintentie via smartphones met 8 procent steeg vergeleken met vorig jaar. Dat is de grootste stijging van alle apparaten.

Inzicht in aankoopintenties

“In de huidige wereld van omnichannel winkelen is het voor retailers belangrijk dat zij inzicht hebben in welke bezoekers echt van plan zijn een aankoop te doen en welke alleen maar rondkijken”, aldus Rick Kenney, hoofd consumer insights bij Salesforce commerce cloud. “We zien overduidelijk dat consumenten in het digitale segment blijk geven van een echte aankoopintentie. En ja, daartoe horen ook mobiele consumenten.”

Opmars mobiele segment

Voor het vierde kwartaal op rij is de smartphone – vergeleken met de computer – vaker gebruikt voor het plaatsen van bestellingen. Ook plaatsten consumenten in het tweede kwartaal meer dan twee keer zo veel bestellingen op smartphones ten opzichte van tablets. In totaal was 47 procent van al het internetverkeer in het tweede kwartaal van dit jaar afkomstig van smartphones.

Opkomst sociale media

Sociale media worden steeds belangrijker voor retailers en vertegenwoordigen 2,7 procent van al het verkeer naar retailsites. Dit is een stijging van 55 procent ten opzichte van het voorgaande jaar en goed voor 1 procent van alle bestellingen. Daarnaast genereren sociale kanalen bijna 4 procent van al het mobiele verkeer. Hoewel deze absolute cijfers relatief laag zijn ten opzichte van andere kanalen, is het groeipercentage vergeleken met dat van mobiel verkeer in de eerste jaren aanzienlijk hoger. Deze bevindingen zijn een duidelijk teken dat consumenten op een nieuwe, wezenlijke andere manier via diverse kanalen in contact komen met retailers.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Salesforce commerce cloud, voorheen Demandware.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie