Naar inhoud

Mobiel is de prioriteit voor de retailsector

Wereldwijd gezien is de populariteit van online winkelen in 2015 enorm toegenomen. Vooral het aantal online shoppers is sterk gegroeid. Het is goed voor 98 procent van de groei van e-commerce in het vierde kwartaal van 2015. Bovendien was er een toename in de consumentenbestedingen –  een combinatie van de verandering van de frequentie van websitebezoeken, het conversiepercentage en de gemiddelde orderwaarde – wat heeft gezorgd voor een stijging van 2 procent groei in e-commerce.

Analyse online shopgedrag

Dit leert de 'Demandware Shopping Index 2015' van de gelijknamige IT-dienstverlener. De index meet de groei van e-commerce en is gebaseerd op een analyse van het online shopgedrag van meer dan 400 miljoen consumenten wereldwijd. Uit het rapport komen de trends die deze groei stimuleren naar voren. Een van de conclusies luidt dat 2015 'Het jaar van mobiel shoppen' was. Met name het aantal online shoppers is sterk gegroeid.

Consumentenaantrekkingskracht

De gecombineerde stijgingen van de consumentenuitgaven en consumentenaantrekkingskracht zorgde in 2015 voor een stijging van de index van ruim een kwart (26%). “Consumentenaantrekkingskracht is de stuwende kracht achter de groei van e-commerce”, aldus Rick Kenney, hoofd consumenteninzicht bij Demandware. “De enorme stijging van het aantal klanten dat ervoor kiest om digitaal te winkelen is een duidelijk teken dat online winkelen zich blijft ontwikkelen.”

Smartphone als het device

Na jarenlange toename van mobiel internetten heeft de smartphone het uiteindelijk gewonnen van andere mobiele apparaten in 2015. Smartphones zorgden voor de totale groei van het aantal websitebezoeken en online winkelmandjes, en voor het grootste en nog steeds groeiende deel van het aantal bestellingen. Dit heeft een daling van het aantal websitebezoeken en winkelmandjes op tablets en computers tot gevolg. Online traffic en het aantal bestellingen op tablets daalden met respectievelijk 19 (vierde kwartaal) en 10 procent (volledig jaar 2015). In totaal steeg het aandeel online traffic op smartphones van 30 en 43 procent, en het aantal bestellingen nam met 23 en 50 procent toe.Afbeelding Demandware

Toetreding millennials op markt

In 2015 stapte de consument over op mobiel. Dit betekent voor retailers dat ze mobiel prioriteit moeten geven. Steeds meer shoppers komen voor de eerste keer in contact met een merk via hun mobiele apparaten”, verklaart Kenney. “Vooral als millennials – die voor het overgrote deel voor het eerst in contact komen met een merk via hun smartphone – de doelgroep vormen, is het van cruciaal belang dat ze dat eenvoudig en snel kunnen doen.”

Trends 2016

Naast het steeds belangrijker worden van de smartphone, zetten de volgende trends zich waarschijnlijk voort in 2016 en zijn daarom belangrijk om in de gaten te houden:

Minder tijd op de website – Vastgesteld is dat zowel de gemiddelde tijd per websitebezoek (daling van 11%) als de gemiddelde tijd per bezoek met een smartphone (daling van 19%) in het vierde kwartaal afnamen. Door toenemende personalisering zal deze trend zich waarschijnlijk voortzetten, aangezien retailmerken het voor klanten efficiënter maken om in meerdere kanalen tegelijk contact te leggen en aankopen te doen.

Meer winkelmandjes – Winkelmandjes zijn momenteel de manier voor crosschannel contact en het vierde kwartaal liet een algehele stijging van het aantal gecreëerde winkelmandjes zien. Dit is een goed teken voor omnichannel-retailers die op winkelmandjes vertrouwen om de kloof van het digitale segment naar de winkel te overbruggen.

Verwachtingen van shoppers – Klanten verwachten gratis verzending en kortingen, maar geven steeds meer de voorkeur aan een op maat gemaakte exclusieve winkelervaring.Afbeelding Demandware 2

De volledige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Demandware.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie