Naar inhoud

Mobiel stimuleert groei van consumer intelligence

SAN DIEGO #tdpug11 – Klanten zullen in de toekomst grootgebruikers worden van business intelligence (bi). Een evolutie van business intelligence naar consumer intelligence en mobiel speelt daarin een belangrijke rol. Dit voorspelt Stephen Brobst, chief technology officer bij Teradata tijdens Teradata Partners, een jaarlijks door klanten  van Teradata georganiseerd evenement.  Customer Talk  sprak met Brobst op het event in San Diego.

“Iedereen maakt tegenwoordig gebruik van mobiele apparaten en applicaties, en de groei daarvan is enorm. In 2012 zullen in Amerika 81 miljoen tablets in gebruik zijn en in 2014 honderd miljoen smartphones “, aldus Stephen Brobst. “ E-commerce wordt m-commerce en mobiel zorgt voor de toevoeging van geografische context.  Een belangrijke trend daarbij is dat consumenten, via het web, maar vooral mobiel, steeds meer toegang krijgen tot hun eigen data en daarmee in staat zijn om eigen beslissingen te nemen (personal decision making - red.). Business intelligence evolueert daarom naar consumer intelligence. Onderzoeksbureau Gartner voorspelt dat in 2012 ruim dertig procent van bi-functionaliteiten via mobiele apparaten gebruikt zullen worden. Persoonlijk denk ik dat dit percentage boven de zestig procent zal liggen.”

Brobst haalt een voorbeeld aan van een klant die met consument intelligence bezig is: “Eén van onze klanten, een energiemaatschappij, biedt online inzicht in het persoonlijke energieverbruik. Daarbij geeft het haar klanten tools om bijvoorbeeld een kostenbesparing te laten zien, wanneer ze hun airco op 22 graden Celsius zetten in plaats van 20 graden. Dit is een voorbeeld via het web, maar afhankelijk van het bedrijf zal web, mobiel of een combinatie aangeboden worden.”

“Mobiele applicaties zijn echter het belangrijkst”, aldus Brobst. “Die heb je namelijk altijd en overal bij je en iedereen heeft het. Het mobiele klantkanaal zal daarom enorm veel transacties en interactiemomenten gaan creëren. Via alerts kunnen consumenten geholpen worden en daarmee de mogelijkheid tot een actie stimuleren. Consumenten kunnen op locatie prijzen vergelijken of mobiele coupons gebruiken.”

Brobst: “Via luchthaven apps kun je kijken welke vluchten veel vertraging hebben en besluiten of je wel een tien euro goedkopere vlucht wilt boeken die zestig procent van de tijd met vertraging vertrekt. Of neem de mobiele applicatie Shopkick. Elfhonderd winkels en honderd winkelcentra maken gebruik van deze applicatie. Ze hebben meer dan een miljoen check-ins per dag, tien procent van de gebruikers gebruikt het dagelijks en realiseren daarmee een retentieverbetering van zes tot zeven keer. Met andere woorden het locatie-aspect van mobiel maakt interacties relevanter en zal de hub worden voor klantinteractie. Een evolutie naar consumer intelligence.”

Bron: Customer Talk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie