Naar inhoud

Mobiele apparaten vervangen wachtwoorden voor authenticatie

Zowel zakelijke gebruikers als cybersecurityprofessionals zijn gefrustreerd door de inefficiënte en lakse beveiliging bij het gebruik van wachtwoorden als authenticatiemethode. 90 procent van de beveiligingsprofessionals heeft te maken met onbevoegde toegangspogingen als gevolg van de diefstal van inloggegevens. Daarmee wordt duidelijk dat moderne beveiliging om geavanceerde en veiligere authenticatie vraagt.

Dit leert een onderzoek onder 200 IT-managers, actief bij bedrijven in diverse sectoren met minimaal 500 medewerkers in Australië, Nieuw-Zeeland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten van Amerika. Met de studie, uitgevoerd door uitgeverij IDG in opdracht van cybersecuritybedrijf MobieIron, is beoogd om de belangrijkste zakelijke pijnpunten op het gebied van de authenticatie in kaart te brengen. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Say Goodbye to Passwords’.

Moderne authenticatie

Mobiele devices bieden de beste mogelijkheden voor het vervangen van wachtwoorden, omdat deze apparaten een centrale rol spelen op de plekken waar bedrijfsactiviteiten plaatsvinden, op de wijze waarop toegang wordt verleend en op de manier waarop authenticatie plaatsvindt. Bijna negen op de tien beveiligingsmanagers (88%) verwachten dat mobiele devices op korte termijn worden gebruikt als digitale identificatie voor de toegang tot zakelijke diensten en bedrijfsgegevens.

Vaarwel wachtwoorden

“Het is tijd om wachtwoorden vaarwel te zeggen. Ze vormen niet alleen een belangrijke bron van frustratie voor gebruikers en IT-professionals, maar vertegenwoordigen ook serieuze beveiligingsrisico’s”, zegt Rhonda Shantz, chief marketing officer bij MobileIron. “Om deze reden luiden wij een nieuw tijdperk van gebruikersauthenticatie, in waarbij gebruik wordt gemaakt van een mobiele identificatie en een zero-sign-on-ervaring wordt geboden vanaf elk apparaat, elk besturingssysteem, elke locatie en voor iedere service. Steeds meer gebruikers zoeken toegang tot apps en bedrijfsgegevens via hun mobiele devices. Dit maakt het niet alleen makkelijker om voor de authenticatie gebruik te maken van mobiele apparaten in plaats van wachtwoorden, maar ook een stuk veiliger.”

Gevaren rondom het gebruik van wachtwoorden

De belangrijkste gevaren rondom het gebruik van wachtwoorden zijn:

  • 90 procent van alle beveiligingsprofessionals heeft te maken met onbevoegde toegangspogingen als gevolg van diefstal van login-gegevens;
  • beveiligingsmanagers schatten in dat ze de kans op beveiligingsincidenten met bijna de helft (43%) kunnen terugdringen door simpelweg een einde te maken aan het gebruik van wachtwoorden;
  • twee op de vijf (41%) helpdesk-tickets (41%) houdt verband met gebruikers die hun wachtwoord zijn vergeten of problemen met multi-factor authentication ondervinden;
  • van de eindgebruikers die zich als gevolg van wachtwoordproblemen niet kunnen aanmelden, ondervindt 68 procent verstoring, voelt 63 procent zich geïrriteerd, ervaart 62 procent frustratie en vindt 62 procent dat tijd wordt verspild;
  • bijna de helft van alle uiteindelijke gebruikers (45%) maakt herhaaldelijk gebruik van hetzelfde wachtwoord voor zakelijke en privédoeleinden en handelt daarmee in strijd met best practices op beveiligingsgebied;
  • bijna alle beveiligingsmanagers (86%) stappen van wachtwoorden als die mogelijkheid zich voordoet;
  • bijna drie op de vier beveiligingsmanagers (72%) zijn actief op zoek naar een alternatief voor het gebruik van wachtwoorden.

Voordelen van mobiele authenticatie

Bijna negen op de tien (88%) beveiligingsmanagers (88%) zijn van mening dat mobiele devices in de nabije toekomst dienen als digitale identificatie voor de toegang tot zakelijke diensten en bedrijfsgegevens. Daarnaast hebben circa twee op de vijf uiteindelijke gebruikers (42%) dagelijks toegang tot zakelijke apps nodig. Dit aantal neemt de komende twee jaar naar verwachting fors toe:

  • bij vrijwel alle organisaties is het afgelopen jaar sprake geweest van een toename van het gebruik van zakelijke apps: 85 procent;
  • bijna alle organisaties verwachten dat het gebruik van apps de komende twee jaar verder toeneemt: 87 procent;
  • millennials sturen aan op de vraag naar zakelijke apps op mobiele telefoons: 94 procent van de millennials ten opzichte van 73 procent van alle niet-millennials.
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie