Naar inhoud

Mobiele applicatie houdt meer dan 200 gemeentes veilig

De smartphone speelt een voorname rol in de handhaving van de veiligheid in buurten en wijken. Buurtpreventie kan via speciale WhatsApp-groepen verlopen, maar deze app kent zijn voor de hand liggende beperkingen. Want een telefoonnummer uitwisselen met de hele buurt is niet vanzelfsprekend. Een speciale mobiele applicatie biedt dan uitkomst. Inmiddels wordt deze app in meer dan de helft van de Nederlandse gemeenten gebruikt door alerte buurtbewoners.

Digitale buurtpreventie

Digitale buurtpreventie gaat over buren die samen de buurt veilig houden en hiermee in meerdere wijken het aantal inbraken al hebben verminderd met 30 procent. Deze successen hebben er mede voor gezorgd dat er veel buurtpreventiegroepen zijn ontstaan. De Veiligebuurt-app is hier een voorbeeld van. De app als een pilot gestart in Rotterdam. Minder dan een jaar later wordt de applicatie in meer 200 gemeenten in Nederland gebruikt. Het is daarmee uitgegroeid tot een landelijk platform. Sinds deze maand is de tool onder de naam Sichere Nachbarshaft ook in Keulen beschikbaar.

Beperkingen WhatsApp

De gratis mobiele applicatie is een specifieke app voor buurtpreventie die in Rotterdam is ontwikkeld in samenspraak met bewoners en de gemeente. Hiervoor is gekozen omdat 64 procent van de bewoners aangeven wel graag deel te nemen aan een buurtgroep. Vaak gebeurt dit via WhatsApp maar dan worden veelal te veel barrières ondervonden om daadwerkelijk mee te doen, leert een onderzoek van a.s.r. en InShared.

Straat- en buurtgroepen

Volgens Tim van Belkom, één van de oprichters van de speciale app, zijn de meest gehoorde obstakels dat mensen hun telefoonnummer niet met iedereen in de buurt willen delen en dat ze balen van de ongewenste berichten. Bij de Veiligebuurt-app wordt de bewoner op basis van zijn postcode in de betreffende straat- en buurtgroep geplaatst. Daarnaast worden meldingen van elkaar gescheiden. Van Belkom noemt dat de belangrijkste reden van het succes.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie