Naar inhoud

Mobiele devices steeds bepalender in customer journey

De geschenken voor de feestdagen zijn dit jaar meer dan ooit online aangekocht. Dit is een trend die in veel Europese landen evenals Australië zichtbaar is. Met name in het Verenigd Koninkrijk blijkt online bestellen populairder te worden. Gemiddeld is daar 22 procent meer online besteld dan vorig jaar. In Denemarken is op Black Friday maar liefst 44 procent meer besteld dan in 2014. In de zoektocht naar cadeautjes worden smartphones en tablets steeds vaker ingezet.

Mobiele devices onderdeel aankoopproces

Dit blijkt uit de 'Adobe Digital Index', een onderzoek van de gelijknamige IT-dienstverlener naar het shopgedrag van consumenten tijdens Black Friday, Cyber Monday en de dagen rondom Sinterklaas. De studie leert dat mobiele devices een belangrijke rol spelen binnen het aankoopproces van consumenten. Van alle bezoeken aan webwinkels komt dagelijks gemiddeld 21 procent van het verkeer vanaf een smartphone en 19 procent via tablets. Zoals voorspeld in eerder onderzoek van de digitale dienstverlener nemen mobiele apparaten dus een aanzienlijk deel van het online verkeer voor hun rekening.

Achterblijvend aandeel online omzet

Het aandeel van mobiele devices in de totale online omzet blijft echter achter. Aankopen via smartphones zijn gemiddeld verantwoordelijk voor vijf procent van de totale online omzet en tablets gemiddeld 11 procent. Dit is te verklaren doordat consumenten eerder kleine aankopen via mobiele devices doen en grotere aankopen via de desktop.

Belang productreviews offline en online

Daarnaast voorspelde de IT-dienstverlener al het belang van productreviews tijdens het aankoopproces van de consument. Mobiele devices bieden ook bij offline aankopen toegang tot deze informatie. Met een smartphone is het eenvoudig en snel op te zoeken waar het product tegen de beste prijs wordt aangeboden en wat gebruikers van het product vinden.

Rendement stuntprijzen neemt af

In Nederland is er op Black Friday en Cyber Monday bij elkaar ruim 211 miljoen euro online gespendeerd. Traditioneel gezien zijn dit twee dagen waarop retailers stunten met de prijzen van hun producten. Opvallend is dat er op Cyber Monday in 2015 2 procent minder online werd uitgegeven ten opzichte van 2014. Opvallend is dat 7 december in Nederland een succesvollere dag is geweest qua online bestedingen. Op die dag is er in totaal ruim 157 miljoen euro gespendeerd.

Noodzaak mobiele optimalisatie

De resultaten tonen aan dat een mobiele optimalisatie van webwinkels en websites steeds belangrijker wordt voor retailers”, aldus Marco Disseldorp, marketingmanager bij Adobe. “Nu mobiele devices steeds meer impact hebben op de customer journey, doen retailers er goed aan te investeren in hun mobiele strategie zodat zij hier maximaal van profiteren.” Andere onderzoeksresultaten in Nederland

Aanvullende Nederlandse resultaten:

  • Op Black Friday is er voor 4,3 miljoen euro via smartphones aan aankopen uitgegeven, voor tablets was dit 12,3 miljoen euro.

  • Op Cyber Monday is er via smartphones voor 7,2 miljoen euro aan aankopen gedaan en via tablets voor 10,4 miljoen euro.

  • Op maandag 7 december is er per internetgebruiker het meeste geld uitgegeven; € 9,90 per consument. Dit is meer dan op Black Friday (€ 6,29) en Cyber Monday (€ 7,01).

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie