Naar inhoud

Mobiele strategie basisvoorwaarde omzetverhoging fysieke winkels

De mobiele markt blijft zich ontwikkelen en consumenten worden steeds veeleisender. Winkeliers moeten deze verwachtingen serieus nemen, willen ook zij profiteren van de groei van mobiele aankopen. Dit betekent dat ook fysieke winkels mobile friendly moeten worden. Consumenten eisen niet alleen dat de website geschikt is voor mobiel, maar verlangen ook dat de fysieke winkels hun strategie aanpassen aan de eisen van de klanten. Denk daarbij aan betalen, beschikbaarheid checken en artikelen reserveren met mobiele devices.

M-commerce groeit exponentieel

Mobiele apparaten zijn dit jaar verantwoordelijk voor 18 procent van de online omzet in Nederland. In Europa vertegenwoordigt m-commerce in 2015 zelfs 23 procent van de totale omzet in e-commerce. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van ActiePagina.nl, onderdeel van het wereldwijde platform voor online coupons RetailMeNot. De studie, die uitgevoerd is in samenwerking met het onderzoeksinstituut Centre for Retail Research (CRR), toont aan dat Nederlanders dit jaar naar verwachting ruim 1,3 miljard euro gaan uitgeven via mobiel. Dit is bijna een verdubbeling ten opzichte van 2014 toen 0,7 miljard euro online is besteed. De verwachting is dat dit met 166 procent groeit in 2016 ten opzichte van 2014.

Consumenten door databundels altijd online

De drijvende kracht achter de groei van e-commerce is mobiel. De verkoop via tablets en smartphones is dit jaar in Europa met respectievelijk 94 procent en 70 procent gestegen, terwijl de groei van verkoop via desktop maar 5 procent bedraagt in 2015. Het gemiddelde bedrag per online aankoop dat naar verwachting dit jaar in Nederland wordt uitgegeven is € 52,- via smartphone, € 58,- via tablet en € 65,- via desktop of laptop. Nu de meeste smartphone-gebruikers een databundel hebben en dus op ieder moment online kunnen zijn, moeten retailers gaan nadenken over hun mobiele strategie en hoe zij beter tegemoet kunnen komen aan de eisen van de consument.

Mobiel belangrijke rol in gehele winkelervaring

Ofschoon in Nederland meer dan ooit wordt besteed via mobiel, is het niet het belangrijkste shopping-kanaal. Maar het speelt wel een belangrijke rol in de gehele winkelervaring. Uit het onderzoek blijkt dat met name de smartphone niet alleen gebruikt wordt voor een aankoop. Het is ook een doorslaggevend belang in het besluitvormingsproces. Zo zoekt 74 procent van de Nederlandse smartphone-gebruikers actief naar reviews, 73 procent vergelijkt prijzen en 67 procent gaat op zoek naar aanbiedingen en promoties.

Toenemende besteding via tablet en smartphone

Het onderzoek leert verder dat het gemiddelde bedrag per aankoop op mobiel steeds dichter bij de desktop-verkoop komt. Shoppers via mobiel hebben de neiging om per transactie minder te besteden dan degene die via desktop kopen, maar doen wel vaker aankopen. Het gemiddelde bedrag in het digitale winkelmandje is € 55,- op mobiel en € 65,- via desktop. De meest populaire aankopen via mobiel zijn digitale downloads (29%), mode (26%) en entertainment zoals boeken en dvd’s (24%).

Mobile friendly winkels in trek

Willen fysieke winkels ook profiteren van de groei van de mobiliteit en de kritische consument, dan moeten zij hun mobiele strategie aanpassen. De retailers dienen de filialen mobile friendly te maken. Dat betekent niet alleen de website responsive maken voor mobiele devices, maar ook de mogelijkheid bieden om met mobiel te betalen (45%), het kunnen checken van de beschikbaarheid en het maken van reserveringen (42%), een mobiel loyaliteitsprogramma (42%) of vouchers naar mobiel sturen (41%).

Multichannel-shoppers besteden meer

De financiële beloning voor retailers die de juiste mobiele strategie kiezen, is tweeledig. Enerzijds besteden de multichannel-shoppers in Nederland 57 procent meer in vergelijking met diegenen die alleen via desktop of laptop winkelen. De gemiddelde besteding dit jaar van multichannel-shoppers  bedraagt € 1.099,-. Ter vergelijking, degenen die uitsluitend via desktop kopen, besteden € 701,-. Anderzijds geeft 29 procent van de Nederlanders aan dat ze gemiddeld € 7,69 meer zouden besteden in mobile friendly winkels, wat een extra omzet van 1,4 miljard euro zou betekenen voor de Nederlandse retailers.

Mobiel meer centraal in strategie retailer

Een goede mobiele strategie wordt steeds belangrijker voor retailers”, zegt Iwan Mouton, managing partner van Actiepagina.nl. “Het is een efficiënte manier om klanten aan je te binden en uit ons onderzoek blijkt ook dat het de omzet aanzienlijk kan vergroten. Hierbij moeten retailers wel goed in hun achterhoofd houden dat de ontwikkeling van m-commerce niet alleen met innoverende techniek te maken heeft, maar ook met het veranderende consumptiepatroon van de consument.”

Met innovatie de consument een stap voor blijven

Mobiele apparaten worden steeds belangrijker bij een aankoop”, aldus Mouton. “Retailers die hun service niet aanpassen, nemen het risico om klanten te verliezen aan concurrenten die meer gericht zijn op innovatie. Consumenten zijn al veel meer dan vorig jaar gewend aan het kopen via mobiel, dus retailers moeten dit moment pakken en ervoor zorgen dat zij de consument wat betreft innovatie altijd een stapje voor blijven.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie