Naar inhoud

Mobile nog relevanter in e-mailmarketing

De opkomst van de smartphone en in minder mate de smartwatch hebben e-mailmarketing drastisch veranderd. E-mails kunnen tegenwoordig altijd en overal gelezen geworden. Maar het explosief groeiend aantal berichten dat consumenten ontvangen, betekent ook dat relevantie steeds belangrijker wordt. Want tussen alle WhatsApp-berichten, sms'jes en push notificaties van uiteenlopende mobiele applicaties is het vechten om aandacht.

Voor het vijfde jaar op rij kwamen op 15 april 2016 specialisten uit de e-mailmarketing, online marketing en customer relationship management samen op de BERLIN EMAIL SUMMIT. Verschillende experts presenteerden interessante cases en best practices. Er waren presentaties door zowel start-ups als corporates uit verschillende branches, waaronder de e-commerce, reizen, mode, sport, automotive en business-to-business. De vijf belangrijkste lessen van het event georganiseerd door optivo, een bedrijf gericht op e-mailmarketing en omnichannel, op een rijtje.

1. Mobile wordt nog relevanter

Het is algemeen bekend dat mobile relevant is. Dat de openratio bij WhatsApp-berichten op bijna 100 procent ligt, is hier het bewijs van. Volgens Daniel Palm, hoofd CRM bij de Duitse reisvergelijker Urlaubspiraten zijn push notificaties, naast e-mails, the next big thing. Het is een belangrijk onderdeel van de klantdialoog om bezoekers snel en direct te informeren over de nieuwste deals. Daarbij is het zeer belangrijk om de content af te stemmen op het juiste kanaal.

2. Reactivatie door gamification

Inactieve nieuwsbriefabonnees en winkelwagenverlaters zijn groepen die je moet triggeren om weer actief te zijn. Gamification is een populaire manier om deze activatie in gang te zetten. Continental zet gamification succesvol in in het e-mailkanaal. Bij een e-mailquiz over voetbal en ouder worden, behaalde de bandenleverancier bovengemiddeld hoge open- en klikratio’s. Alle ontvangers die de e-mail met de quiz openden, klikten ook door. En ook de totale opbrengst leverde meer dan tevredenheid op. De actie activeerde 15 procent meer klanten dan verwacht.

3. Van personalisatie naar hyperpersonalisatie

Hyperpersonalisatie wordt de absolute toptrend in 2016. Volgens optivo’s evangelist voor e-mailmarketing René Kulka gaat deze trend vele stappen verder dan gewoon personalisatie. Bij hyperpersonalisatie wordt content tot aan het moment van openen van de e-mail in realtime geïndividualiseerd, door variabelen in te vullen als tijdstip, locatie, het apparaat waarop de mail wordt gelezen of bepaalde gebruikersacties.

4. Marketing automation inzetten voor up-selling activiteiten

De ontwikkelingen op het gebied van marketingautomatisering geven de marketeer de mogelijkheid om alle klantcontacten te automatiseren, maar wel met een persoonlijke touch. Om nieuwe klanten abonnees te laten worden, kan je als bedrijf bijvoorbeeld inzetten op geautomatiseerde up-selling in het e-mailkanaal. Het marketingteam van Mornin' Glory gelooft hier sterk in. Klanten doorlopen in 60 dagen vier verschillende klantfasen. 21 procent van alle abonnementen wordt met behulp van geautomatiseerde e-mails afgesloten.

5. Inspelen op toenemende individualisering

Internationale concerns willen e-mailmarketing over de landsgrenzen heen op consistente wijze inzetten. Een basistemplate dat per markt individueel aangepast kan worden is daarbij zeer effectief. Franziska Lang, online marketing manager bij Bosch Thermotechnik beschrijft hoe dit bedrijf met een bepaald framework werkt, waarbij merk- en campagnespecifieke sjablonen en opmaak gecombineerd worden met lokale (spraak)aanpassingen. Op basis van dit framework worden nieuwsbrieven en campagnemails lokaal opgemaakt en verzonden.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie