Naar inhoud

Mobile search onmisbare component online advertentiemarkt

Zoekmachinemarketeers geven meer budget dan ooit uit aan mobiele advertenties. Met name een goede ranking in de ranglijsten van Google wordt als het ultieme streven gezien. Marketeers en adverteerders zijn zich meer en meer bewust dat een vermelding op de eerste pagina van de belangrijkste zoekmachine cruciaal is. Niet voor niets wordt de tweede pagina het kerkhof van het internet genoemd.

Noodzaak mobiel adverteren

Dat is een van de belangrijkste conclusies uit het onderzoeksrapport 'Report on Search Advertising 2016'. Het onderhavige onderzoek is uitgevoerd door adviesbureau Deloitte in opdracht van brancheorganisaties Interactive Advertising Bureau Nederland (IAB) en Data Driven Marketing Association (DDMA). Jeffrey Bleijendaal, voorzitter van de DDMA-commissie Search: “Adverteerders begrijpen dat mobiel adverteren anno 2016 onmisbaar is geworden voor hun business.”

Belang mobile search

In het onderzoek zijn Google-zoekopdrachten in de reis-, retail- en financiële sector uit december 2013, december 2014 en december 2015 met elkaar vergeleken. Uit de resultaten blijkt dat mobile search advertising belangrijk is dan ooit. 49 procent van het budget voor search in travel en retail ging in 2015 naar mobiele apparaten (telefoon en tablet). Voor de financiële sector ligt dit percentage met 38 procent iets lager. De totale uitgaven aan search advertising lagen in 2015 op 673 miljoen euro. Voor 2016 is de verwachting dat dit verder doorgroeit naar 733 miljoen. Dat is goed voor 45 procent van de online advertentiemarkt.

Focus op topplekken Google

Het grootste gedeelte van die uitgaven is gericht op de topplekken in Google. Maar liefst 86 procent van het budget wordt uitgegeven aan de top drie posities op de eerste pagina bij een zoekopdracht. Sinds januari van dit jaar heeft Google dit aantal uitgebreid naar vier posities. Arjen Hettinga, voorzitter IAB Taskforce Search: “Het onderzoek van 2016 zal laten zien wat daar de precieze effecten van zijn. Eén verandering in Google kan van grote invloed zijn op de prestaties van organisaties. Daarom zijn terugkerende onderzoeken als deze ook zo belangrijk.”

Dure keywords minder in trek

De groei in de kosten per klik (CPC) voor de Google-topposities bij hoog volume keywords is in de reis- en financiële wereld afgenomen ten opzichte van vorig jaar. In retail is de CPC in 2015 zelfs gedaald en op hetzelfde niveau terechtgekomen als in 2013. Dit is een opvallende conclusie en laat zien dat adverteerders minder bereid zijn om op dure keywords met elkaar te concurreren. In alle drie de onderzochte sectoren is meer budget gespendeerd aan branded keywords – zoekwoorden met daarin de merknaam – dan vorig jaar. In de retailsector verdubbelde het aandeel hiervan zelfs bijna, van 6 procent in 2014 tot 11 procent in 2015.

Het volledige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van DDMA of IAB.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie