Naar inhoud

Modern leiderschap en een toekomst die altijd te laat komt…

In de wonderschone film ‘Cinema Paradiso’ van de Italiaanse regisseur Giuseppe Tornatore speelt de Franse acteur Phillippe Noiret met zijn nonchalante acteerstijl Alfredo, een ‘operateur’ in een bioscoop in een Siciliaans dorpje. De film speelt zich af in de tijd rond de Tweede Wereldoorlog. Alfredo is de wereldvreemde cynicus. De jongen Dodo, in het begin van de film een jaar of twaalf, is zijn bevlogen assistent. Dol op Amerikaanse films…

Op een kwaaie dag breekt er brand uit in de projectorzaal. Alfredo wordt blind omdat één van de projectiecamera’s in zijn gezicht ontvlamt. Het filmmateriaal dat destijds werd toegepast, was nog zeer brandgevaarlijk. De hete lamp in de projector kon het al snel laten ontvlammen. Vanaf dat moment kon Alfredo zijn werk niet meer uitvoeren.

Pas in het midden van de jaren vijftig werden filmrollen van een amper brandbaar materiaal gemaakt. Dodo, inmiddels de opvolger van Alfredo in diezelfde bioscoop, vertelt aan Alfredo dat het materiaal zelfs niet met een lucifer aan het branden te krijgen is.

“Voel maar, Alfredo. De film wordt niet eens warm…”

“Jammer”, zegt Alfredo. “De toekomst komt altijd te laat...".

Modern leiderschap

Wat hier de link met leiderschap is? Moderne manieren van leidinggeven behelzen veranderingen zien en managen. Het is allemaal een kwestie van juiste timing. Nu de wereld steeds digitaler wordt en voortdurend meer data produceert voor het ontwikkelen van inzichten en het nemen van beslissingen, is het noodzaak kennis van timing te hebben.

Onbekend maakt onbemind

We houden de focus even op het gegeven dat niet iedereen van je collega’s op de hoogte is van de mogelijkheden en onmogelijkheden in de nieuwe wereld. Als we daarin meenemen dat de digitale wereld als geen ander domein bovenmatig snel verandert, is het verschil in de interpretatie van de professional en de collega’s groot. Het is raadzaam bij dergelijke dilemma’s als professional van tijd tot tijd meer het initiatief te nemen en te experimenteren met de mogelijkheden die er zijn.

De klant als uitgangspunt

Veel marketingplannen, communicatieplannen, campagneplannen, kortom plannen waarmee een contact met een (potentiële) klant wordt gezocht met als doel een bepaald resultaat te bereiken (verkopen, leads genereren, leden werven, donaties ontvangen, et cetera), worden van binnen naar buiten opgesteld.

‘We hebben een goed product’, ‘We zijn een sterk merk’, ‘We zijn goed in offline campagnes’, het zijn allemaal uitspraken vanuit onszelf. De klant is echter het uitgangspunt wanneer je een succesvolle strategie wil operationaliseren. Denken vanuit de klant betekent dat je dichter bij de klant gaat zitten, handelt vanuit die klant en dan het succes bereikt.

Van buiten naar binnen denken is, zeker bij de transitie naar dit denken, een grote onzekerheid voor elke professional, laat staan voor directie en collega’s.

Op zoek naar de zekerheden in het leven

Dan specifiek, op zoek naar de zekerheden in een marketing- en communicatiestrategie. Elke manager en collega wil graag vooraf weten wat het resultaat is. Ik ben er zeker voor dat een strategie wordt gekoppeld aan een doelstelling die smart is en die doelstelling wordt bereikt door het sturen van de media op de kritieke prestatie-indicatoren. Echter, elke KPI die vooraf wordt afgegeven, is geen zekerheid voor het realiseren van die KPI.

Daar maken we ons als marketeers en managers heel erg druk om. Een zeiler heeft zicht op de windsnelheid en windrichting, die in de praktijk echter afwijkt van de voorspelling. Die zeiler speelt er op in. Dat is een rol van de professional in dit (digitale) tijdperk. ‘Elke zekerheid is een schijnzekerheid.’ Ga uit van de op basis van de realiteit ingeschatte indicatoren en doelstellingen. Monitor de resultaten en stuur bij waar mogelijk.

De houding van management en collega’s

Ik zou zeggen: “Neem het ze niet kwalijk.” Of ze beter weten, zal ik niet zeggen. Het zit alleen in ons DNA. Veranderen, vernieuwen, moderner worden, het zit niet in ons. We denken dat de geschiedenis de voorbode is voor de toekomst. Op basis van de snelle veranderingen is de ‘omgeving’ sneller aan het veranderen. Het is net als de bijsluiter bij financiële producten: ‘Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.”

Management en collega’s moeten meer open staan voor de veranderingen. De professional moet er wel voor zorgen dat er argumenten klaar staan om te duiden waarom de verandering nodig is. Ik zal de laatste zijn die aangeeft dat je maar moet gaan experimenteren voor een beter resultaat. Je moet wel kunnen onderbouwen wat je gaat doen en waarom. En dat op basis van zoveel mogelijk ‘interne’ en ‘externe’ informatie.

De dilemma’s als basis voor de toekomst

Je kunt je baas, management, directie en collega’s het verhaal heel goed vertellen. Houd wel rekening met de situatie waar ze in zitten. Een aantal tips voor een beter resultaat:

  • zorg dat je de cijfers van je organisatie of strategie kent;
  • weet hoe je aan die cijfers komt;
  • ken je klant – en dan echt je klant als mens en niet als een record in een CRM-systeem;
  • open je ogen voor de ontwikkelingen en veranderingen;
  • onderbouw de keuzes die je maakt;
  • neem kleine stappen in je strategie en maak anderen deelgenoot.

Tenslotte twee gedragingen van jou om je baas te overtuigen:

1. gebruik koffiemachinemarketing:

  • vertel mensen tijdens het koffie drinken informeel wat je aan het doen bent, waar je aan denkt of wat er aan het gebeuren is; doe dat in kleine stukken (dan begrijpt je collega je beter), herhaal de boodschap en breid dagelijks het concept tijdens de koffie een klein beetje uit; de kans is groot dat mensen het concept gaan omarmen omdat ze er meer over hebben gehoord en daarom er mee vertrouwd raken;

2. vier successen:

  • bij het uitvoeren van experimenten gaan we meer naar buiten met de successen die we boeken;
  • voer een experiment uit, analyseer de resultaten, deel de resultaten en vier duidelijk met jouw collega’s het succes; dit stimuleert mensen om met je mee te kijken, mee te doen en open te staan voor jouw suggesties.

De vernieuwing aan je baas (en collega’s, management, directie) vertellen is dus een kwestie van je eigen competenties kennen, inzicht in de materie hebben en mensen in een flow meenemen. Daarvoor moet je zelf je verantwoording nemen, soms buiten de lijntjes kleuren en je als professional opstellen in de discussie. Het is de volgende fase voor de marketing- en communicatieprofessional.

Wil je meer weten over leiderschap in tijden van transitie? Kom dan naar 'Next Leadership in 1 Day', het evenement dat op donderdag 8 maart 2018 plaatsvindt op Landgoed Leusderend in Leusden. Op deze dag worden jou de handvatten aangereikt om de processen, die ingrijpend veranderen door de digitale transformatie, effectief te managen. Dat gebeurt gedurende verscheidene interactieve sessies aan de hand van succesvolle praktijkvoorbeelden uit het bedrijfsleven, de non-profit-sector en de sport.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie