Naar inhoud

Moderne communicatietechnologieën worden ondermaats gebruikt

Het merendeel van organisaties wereldwijd maakt slechts gebruik van een fractie van de mogelijkheden die moderne communicatie- en samenwerkingstechnologieën bieden. Dit gebeurt zelfs tijdens de COVID-19-pandemie, een tijd waarin het werken op afstand een nieuwe standaard is geworden. Ondernemingen laten zodoende talloze mogelijkheden onbenut om de medewerkersbetrokkenheid te vergroten en hun teams slimmer, sneller en wendbaarder te maken.

Dit is de belangrijkste conclusie die je kunt opmaken uit het ‘Social Collaboration Maturity Benchmark Report 2020’ van consultancybureaus OrangeTrail en Knowman. In de onderliggende studie is aan de hand van het ‘Social Collaboration Maturity’-model onderzocht hoeveel waarde organisaties halen uit hun technologieën voor sociale communicatie en samenwerking. Aan het onderzoek hebben 34 ondernemingen uit 13 landen deelgenomen, die gezamenlijk werk bieden aan meer dan 1,5 miljoen medewerkers. 60 procent van de bedrijven geeft aan dat deze technologieën zeer tot extreem belangrijk zijn voor de organisatie.

Communicatie- en samenwerkingstechnologie

Het ‘Social Collaboration Maturity’-model meet de volwassenheid van de activiteiten die organisaties uitvoeren met communicatie- en samenwerkingstechnologieën. Hoe volwassener de activiteit, des te meer waarde er gegenereerd wordt. Er wordt gemeten op zeven dimensies: leiders, interne communicatie, teamsamenwerking, community’s, innovatie, supportfuncties en medewerkers in zijn algemeenheid.

Het ‘Social Collaboration Maturity’-model

Een fractie van de mogelijkheden wordt benut

Hoewel het belang van communicatie- en samenwerkingstechnologieën duidelijk wordt ingezien, blijkt uit het onderzoek naar het type activiteiten echter dat organisaties maar een fractie van de mogelijkheden benutten. Zij gebruiken deze nieuwe technologieën voor activiteiten die ze altijd al deden en hebben in zeer geringe mate hun werkwijze geïnnoveerd om van de kansen te profiteren die deze technologieën bieden. Dat betekent ook dat er nog veel kansen liggen. Juist nu bedrijven nadenken over het operating model voor de toekomst, is het hoog tijd om goed naar deze mogelijkheden te kijken.

Gebruik technologie verhoogt het engagement

Sociale platformen kunnen organisatieleiders helpen hun strategische agenda veel sneller door te voeren. Daarbij kunnen zij ook zorgen dat de medewerkers betrokken raken bij die toekomst. Een zeer klein percentage leiders is zich evenwel bewust van deze mogelijkheden en past ze ook daadwerkelijk toe. Interne communicatieafdelingen zijn grootgebruikers van deze technologieën. Vooral voor deze afdelingen is er een grote noodzaak om hun werkwijzen te innoveren. Het onderzoek laat zien dat alleen de afdelingen die hun communicatie aanpassen aan deze nieuwe technologieën een toename zien in het engagement. Het is verbazingwekkend hoeveel organisaties dit nog steeds niet doen.

Meer dan alleen vergaderingen digitaliseren

Bij de meeste organisaties gaat online samenwerken niet veel verder dan het gebruik van online vergaderen en een chatfunctionaliteit. Andere samenwerkingsvormen – die een aanzienlijk groter effect hebben op de productiviteit – worden nog maar zeer beperkt toegepast. De COVID-19-pandemie heeft de wijze waarop we werken naar alle waarschijnlijkheid voorgoed veranderd. De komende tijd wordt in iedere onderneming gekeken naar de wijze waarop er in de toekomst gewerkt wordt. Een ding is duidelijk en dat is dat we voortaan meer op afstand werken. In deze overwegingen moeten organisaties hun werkwijzen innoveren en niet alleen hun vergaderingen digitaliseren.

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie