Naar inhoud

Moderne consumenten shoppen prijsbewust online

De crisis, het grote aanbod online winkels en nieuwe technologieën hebben effect gehad op het winkelgedrag van Nederlanders. Moderne consumenten letten steeds scherper op hun uitgavenpatroon. Meer dan twee derde (70%) van de Nederlanders gebruikt dan ook kortingscodes of coupons bij het online shoppen. Meer dan helft van deze slimme shoppers zoekt actief naar korting bij het winkelen. 86 procent van jongeren van 18 tot 24 jaar gebruikt online kortingscodes. En driekwart van de consumenten is trots op de online winkelvaardigheden bij aankoop met korting.

Best mogelijk prijs doel op zich

Dit leert een representatief onderzoek van kortingswebsite ActiePagina.nl. Voor 87 procent van de Nederlanders is kopen voor de best mogelijke prijs een doel op zich geworden en niet meer alleen een noodzaak. Dit fenomeen, dat bekend staat als slim shoppen, zorgt ervoor dat bij meer dan de helft (53%) van deze slimme shoppers het actief zoeken naar digitale aanbiedingen of kortingscodes een vast onderdeel is geworden van het online winkelproces. Vooral de jongeren in de leeftijd van 18 tot 24 jaar omarmen deze moderne manier van shoppen. 86 procent van hen gebruikt namelijk online kortingscodes tijdens het winkelen.

Trots op winkelvaardigheden

De moderne consument betaalt niet meer klakkeloos de huidige prijzen, maar winkelt juist heel bewust. Dankzij de technologie van tegenwoordig kunnen ze moeiteloos de beste aanbiedingen of kortingen vinden. Dit is niet alleen goed voor de portemonnee, maar geeft ook een goed gevoel. Driekwart (72%) van deze slimme shoppers geeft aan zich trots te voelen als ze een goede deal hebben gevonden.

Aanbiedingen zorgen voor impulsaankopen

Aanbiedingen of kortingscodes kunnen ook leiden tot impulsaankopen. Bijna de helft (48%) van de slimme shoppers geeft aan dat een kortingscode of aanbieding er weleens toe heeft geleid dat zij een item kochten dat ze niet van plan waren te kopen. Ook wordt er soms meer gekocht om tot het minimumbedrag te komen dat voor een korting vereist is (63%). Toch voelt bijna de helft (47%) zich minder schuldig over deze spontane aankopen omdat ze gekocht zijn met een korting.

Invloed korting op aankoopbeslissingen

Kortingscodes hebben een grote invloed op onze aankoopbeslissingen. Zo zoekt de meerderheid (76%) van de coupongebruikers naar aanbiedingen voordat ze weten wat ze gaan kopen of waar ze iets gaan kopen. Twee op de vijf (42%) heeft daarnaast weleens een aankoop geannuleerd of uitgesteld omdat ze geen goede aanbieding of kortingscode konden vinden. Dit is bijvoorbeeld het geval bij luxere merken of producten, waarbij voor 66 procent een coupon of kortingscode het verschil kan maken voor kopen of niet kopen.

Gevolgen recessie in retailsector

Ondanks dat de economie aantrekt, zien we de gevolgen van de recessie in het retaillandschap en de uitgaven van Nederlanders”, stelt Iwan Mouton, managing partner manager bij ActiePagina.nl. “Slim shoppen blijft een grote prioriteit van Nederlanders om het meeste uit hun persoonlijke budget te halen. Dankzij de hedendaagse technologie beheersen consumenten alle mogelijke manieren om te besparen en hebben daardoor ongekende controle over de manier waarop zij winkelen. Online coupons en kortingen blijven dus razend populair in het online winkelaanbod.”

De volledige onderzoeksresultaten vind je op de website van ActiePagina.nl.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie