Naar inhoud

Moderne organisaties succesvol in binnenboord houden talent

Moderne organisaties blinken uit in het behoud van talentvolle medewerkers. Zij scoren een 8,2 op het thema 'verloopbestendigheid'. Traditionelere organisaties hebben het hier moeilijker mee, zij scoren een 7,7 op hetzelfde thema. De belangrijkste oorzaak voor dit significante verschil is de vrijheid die medewerkers in jonge bedrijven en instellingen krijgen om zich te ontplooien en hun ambacht uit kunnen voeren.

Verloopbestendigheid

Dit blijkt uit het onderzoeksrapport 'Het verborgen potentieel van werkend Nederland 2016', dat recent gepubliceerd is door medewerkersonderzoeksbureau Effectory. Heeft jouw organisatie te maken met een in goede tijden dramatisch groot verloop? Of is er een klimaat geschept waarin talent graag wil blijven werken? Dat bepaalt de score van een organisatie op het gebied van verloopbestendigheid.

Welzijn en ontwikkeling

In moderne organisaties is dit klimaat volgens de medewerkers aanwezig, bijvoorbeeld door de mate waarin aandacht besteed wordt aan het persoonlijke welzijn van medewerkers. Dit wordt in moderne organisaties beoordeeld met een 7,3. In traditionele organisaties scoort deze stelling een 5,0. Ook worden medewerkers in moderne organisaties meer gestimuleerd om zichzelf te ontwikkelen. Dit blijkt uit de score 7,7 ten opzichte van een 5,3 bij traditionele organisaties.

Los durven laten

Waar komen deze verschillen vandaan? Guido Heezen, directeur en oprichter van Effectory, geeft hier een verklaring voor. “De goede scores in moderne organisaties zijn waarschijnlijk het gevolg van het positieve effect dat medewerkers ervaren wanneer hun organisatie hen meer los durft te laten en hen de ruimte geeft om hun eigen kracht te vinden. In moderne organisaties is dit meer het geval.”Afbeelding Effectory

Faciliterende rol manager

Hier vertellen directie en leidinggevenden een helder, concreet verhaal aan hun medewerkers”, aldus Heezen. “Verder hebben zij een faciliterende rol. Ze gaan er vanuit dat hun mensen zelf heel goed weten wat het beste is om te doen en beperken controles daarom tot een absoluut minimum. Alles is er op gericht om medewerkers in staat te stellen om hun vak goed uit te laten oefenen. Voor medewerkers is het leuk om zo te werken. Zij kunnen echt hun ambacht uitoefenen. Dit vergroot hun bereidheid om zich langdurig in te blijven zetten voor hun organisatie.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Effectory.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie