Naar inhoud

Moederdag is ideale aangelegenheid voor piek in de verkopen

Moederdag en Vaderdag zijn volgens cynici uitvindingen van marketeers. De wijze marketingprofessional ontkent dit natuurlijk niet. Hij of zij weet dan ook dat dergelijke dagen unieke gelegenheden zijn om een piek in de verkopen te realiseren. Op zondag 14 mei zet Nederland de moeders weer letterlijk en figuurlijk in de bloemetjes. En dat zorgt voor een salesboost in de retailsector. Tenminste, als de retailer het goed doet.

Want met welke producten adverteer je? En via welke media, hoelang en vanaf wanneer precies? Criteo weet uit eerdere jaren precies wat wel en niet werkt. De onderneming gericht op performancemarketing onderzocht de benodigde data en geeft vier tips voor een salesboost richting Moederdag.

1. Zeg het met bloemen

De organisatie vergeleek de verkoop van een aantal populaire moederdagcadeaus in twee periodes in 2016. De periode tussen twee weken en twee dagen vóór Moederdag en periode twee tot drie weken daaraan voorafgaand. Wat bleek? Uiteraard zijn bloemen erg populair. De verkoop hiervan steeg vorig jaar met 256 procent. Maar ook voor andere producten was een toename in verkoop te zien. In de cultuur-, media- en vrijetijdsbranche met 30 procent en in de tuin- en interieurbranche met 26 procent. Tip: zorg ervoor dat je deze producten extra benadrukt in de periode voorafgaand aan Moederdag. Bijvoorbeeld door ze tijdelijk op je homepage te zetten, pop-ups te gebruiken of extra te promoten via banners en social media.

2. Begin nu met het verhogen van CPC-budget

Een moederdagcadeau ligt niet zomaar op je deurmat. Daar gaat een flinke zoektocht aan vooraf. Uit de onderzochte data blijkt dat de meeste mensen gemiddeld twee weken voor Moederdag starten met het zoeken van het perfecte presentje. Dit is dan ook hét moment om je onlinezichtbaarheid en je CPC-budget (cost per click) te verhogen. Hierdoor maximaliseer je de salesperformance gedurende de aankoopperiode.

3. Zorg voor een perfecte mobile-ervaring

Waar zoeken mensen naar Moederdag-cadeaus? En hoe schaffen zij er eentje aan? Uit de data blijkt dat het merendeel van de mensen cadeaus zoekt op de smartphone, maar deze uiteindelijk toch aanschaft via de desktop. Zo zoekt 53 procent bijvoorbeeld via de smartphone naar tickets, maar koopt 71 procent deze vervolgens via de desktop. Zorg daarom voor een mobielvriendelijke website of app. Maar optimaliseer ook de check out-procedure op de desktop. Zorg op de desktop voor dezelfde eenvoud in de webshop als op de smartphone.

4. Wees geduldig

Geen directe piek in je verkopen te zien? Geen zorgen. De meeste mensen doen lastminute-aankopen voor een feestdag als Moederdag. Zo’n twee dagen vóór die dag kun je dan ook een salespiek verwachten. Hoe vroeg je ook begint met adverteren… Wees niet getreurd, wel geduldig!

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie