Naar inhoud

Moederdag verliest steeds meer aan populariteit in Nederland

Ben jij vanmorgen ook wakker geworden met het idee dat je iets vergeten bent? Of vecht je vooral tegen een kater na het Eurovisie Songfestival? Het is vandaag de tweede zondag in mei. En dat betekent volgens de traditionele marketingkalender dat vandaag wereldwijd de moeders in het zonnetje worden gezet. Maar in Nederland wordt de aandacht voor deze dag steeds minder. Dit jaar doet nog maar iets meer dan de helft van de Nederlanders aan Moederdag, terwijl dit vorig jaar nog 57 procent was.

Moederdag minder een verplichting

Dit leert een onderzoek onder ruim 1.200 Nederlandse consumenten dat is uitgevoerd door retailadviesbureau Q&A. Consumenten voelen zich steeds iets minder verplicht om wat aan Moederdag te doen. 42 procent van de respondenten denkt dat zijn of haar moeder veel waarde hecht aan deze dag. De consumentenbestedingen voor deze zondag nemen wel een paar procent toe. Echter, omdat het aantal mensen dat koopt is gedaald, dalen de totale bestedingen rond de dag naar verwachting met 3 tot 4 procent.

Kwaliteit online bestelde bloemen

Zoals altijd worden bloemen nog steeds het meest gekocht. Het aandeel consumenten dat de bloemen online koopt is stabiel, maar men is wel veel meer te spreken over de kwaliteit van de bloemen. Zo raadt 76 procent van de Nederlanders anderen aan om bloemen online te bestellen. De verwachting is dan ook dat het online bestellen van bloemen in de komende jaren toeneemt. Wat dit jaar ook opvalt, is dat 9 procent van de mensen die iets koopt, die aankoop doet naar aanleiding van een advertentie over Moederdag. Deze inspiratie komt grotendeels uit de huis-aan-huis-folder.

Supermarkt in plaats van tankstation

Mocht je overigens vergeten zijn een presentje voor je moeder te kopen, hoef je niet direct te verlagen tot een gang naar het tankstation. Zo is het aantal consumenten dat voor een vers boeket voor zijn of haar moeder naar Jumbo gaat de afgelopen twee jaar sterk gestegen. De supermarktketen verwacht dit jaar ruim twee keer zoveel bloemen te verkopen dan in een reguliere week, met een piek op Moederdag zelf. Bij 110 supermarkten van de keten kunnen de boeketten zelfs op maat worden samengesteld door de Weekendbloemist, een service die het hele jaar door wordt aangeboden op vrijdagen en zaterdagen. Speciaal voor deze zondag staat de bloemist ook vandaag op de winkelvloer.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie