Naar inhoud

Moederdagcadeaus worden in Nederland pas last minute gekocht

Nederlandse dochters en zonen doen hun inkopen voor Moederdag pas op het allerlaatste moment. Het aantal aankopen in parfumerieën in de week van de tweede zondag van mei – de dag waarop volgens aloude traditie in Nederland de moeders in het zonnetje worden gezet – ligt stukken hoger dan in een reguliere week. Vanaf de donderdag voor de feestdag is een stijging in het aantal aankopen waar te nemen van 56 procent en dit loopt op de laatste zaterdag op tot een piek van maar liefst 98 procent.

Dit blijkt uit een onderzoek van Stocard, de aanbieder van de mobile wallet waarin consumenten hun klantenkaarten kunnen bewaren. Met 2,4 miljoen gebruikers in Nederland heeft de onderneming inzicht in de belangrijkste retaildata. De onderzoekers hebben het aantal verkopen in de parfumeriebranche berekend van donderdag tot en met zaterdag in de afgelopen vijf weken. Dit gemiddelde is vervolgens afgezet tegen het aantal verkopen van dezelfde periode in de week van Moederdag. Het inzichtelijk maken van het aantal verkopen is gedaan via geolocation, waarmee duidelijk wordt hoeveel consumenten in de winkel zijn geweest en een aankoop hebben gedaan.

Liever parfum dan een date

Ook is onderzoek gedaan naar andere piekdagen met een commerciële oorsprong in retail. Hieruit blijkt dat parfum hét favoriete cadeau is voor moeders en niet een romantische date, zoals datingsites graag zien. Op Valentijnsdag is een stijging in het aantal aankopen van parfum van 48 procent te zien geweest. Dat valt overigens in het niet bij de enorme toename van het aantal aankopen voor Moederdag, als 98 procent meer parfum wordt gekocht.

Target de early shopper

“De cijfers tonen aan dat het merendeel van de consumenten pas op het laatste moment hun cadeaus voor Moederdag in huis haalt”, duidt Emile Muijsson, sales director Benelux bij Stocard. “Toch blijkt een deel eerder in de week al aankopen te doen. Eenzelfde soort trend hebben wij ook gezien tijdens Valentijnsdag. Retailers doen er rondom dit soort feestdagen daarom verstandig aan tijdig met acties te komen. Ze kunnen consumenten hierop attenderen door ze bijvoorbeeld aan het begin van de week al een e-mail of pushnotificatie te sturen met aanbiedingen.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie