Naar inhoud

Multifunctionele platformen zorgen voor veel meer conversie

Rennen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan. De moderne consument staat voor ontzettend veel keuzes, moet veel en leeft met stress. Sterker nog, we zijn gemiddeld minder gelukkig dan voorheen. Het lijkt soms dat het voor consumenten steeds lastiger is om de som van hun dagelijks leven op te lossen. Ondanks dat we toegang hebben tot sneller internet, betere apparatuur en slimmere services maken we daar nog niet genoeg gebruik van.

We leven in een tijd met een gigantische hoeveelheid krachtige technologie. En juist daarom is het belangrijk om als organisatie in de huidige concierge economy – waarin producten en services op veel verschillende manieren kunnen worden besteld en bezorgd – de focus te verleggen van technologie, producten en winst naar de behoeften die mensen daadwerkelijk hebben in hun dagelijks leven.

De evolutie van de consument

Door de toegenomen connectiviteit zijn we van een paar grote dagelijkse focuspunten naar honderden micromomenten in een dag gegaan. Elk van die momenten moet worden gepland, er moet over worden beslist en er moet vaak ook iets worden opgelost. Hierdoor zijn we als het ware geëvolueerd van homo sapiens naar homo taskiens. Deze nieuwe soort heeft moeite om de aandacht erbij te houden en is beslissingsmoe door alle taken die er op een dag langskomen.

Ook wanneer het gaat om het beheren van de geldstromen binnen retail, is de consument uitgeput. In plaats van dat er tijd wordt besteed aan wat consumenten leuk vinden, gaan er steeds meer uren naar administratie, aankopen, retouren en klachten. Bij het doen van een aankoop stellen de consumenten zichzelf voortdurend vragen. Wat wil ik kopen? Waar koop ik het? Kan ik het kopen? Vind ik het leuk? Hoe betaal ik ervoor? Hoe kan het verzonden worden? Hoe beheer ik mijn cashflow? Kortom, geld uitgeven is een stuk ingewikkelder geworden en consumenten zijn hard op zoek naar meer tijd, controle en plezier.

De winnaars en de verliezers

Het bieden van tijd, controle en plezier is dan ook precies hetgeen dat de winnende organisaties van de verliezers onderscheidt in de huidige economie. Winnende producten zijn niet meer alleen producten, maar gaan veel verder dan dat. De winnaars geven de consumenten superkrachten om hun dagelijks leven makkelijker te maken. Denk hierbij aan platforms die fungeren als persoonlijke assistenten, vol met slimme tools die consumenten door alle micromomenten heen begeleiden. Veel bedrijven focussen zich op het krijgen van aandacht van consumenten, door ze zoveel mogelijk naar hun scherm te laten staren. De winnaars doen juist het tegenovergestelde, ze geven consumenten méér tijd.

Een voorbeeld hiervan is het Chinese WeChat. Gebruikers kunnen vrijwel al hun dagelijkse handelingen in die app uitvoeren. Denk aan sociaal contact, het regelen van reizen, het bestellen van eten en bankieren. Dit soort platformen zijn winnaars omdat ze geïntegreerd zijn in het dagelijks leven en echt meerwaarde bieden. Het huidige gesloten, lokale full service model van bankieren doet hierin tekort.

Zet een stap meer voor de consument

De kans voor webwinkeliers om zich te ontpoppen tot een winnaar ligt in het smooth maken van de gehele shopervaring. Om dit te bereiken moet de consument ondersteund worden bij alle micromomenten die deel uitmaken van online shoppen. Dat kan met een platform dat net zoals WeChat fungeert als een persoonlijke assistent en antwoord geeft op al hun vragen. De vraag ‘Wat wil ik kopen?’ wordt bijvoorbeeld beantwoord door het bieden van relevante inspiratie. Dat scheelt de consument onnodig lang zoeken. ‘Hoe betaal ik hiervoor?’ wordt geregeld met flexibele betaaloplossingen. En zo verder.

Een dergelijk platform scheelt de consument niet alleen tijd, maar ook nutteloze frustraties en maakt ze gelukkiger. Het inzetten van een dergelijk platform gaat veel verder dan het bieden van diverse betaalmethoden. Met één klik kunnen bestellen en betalen en niet onnodig zoeken naar bankgegevens of een device zoals een Random Reader wordt steeds meer een hygiënefactor. Met het zetten van de extra stap en het inzetten van personal buyer assistents zorgen platformen voor een hogere conversie en meer succes.

Annette Verdouw is werkzaam als head of marketing Belgium, Netherlands & France bij betaalprovider Klarna.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie